Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Dakar Rally 2022

Hoe gaat het met de jammerlijke rugblessure van Tim Coronel?

Het was zonde, heel erg zonde, toen Tim en Tom Coronel vanwege een rugblessure van Tim de handdoek in de ring moesten gooien tijdens de Dakar Rally 2022. De rug voelt Tim nog steeds, maar blijvende schade is er gelukkig niet.

Tim Tom Coronel knuffel
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Coronel

Tim en Tom Coronel waren bezig aan een ijzersterke Dakar Rally in hun nieuwe bolide, toen het tijdens de zesde etappe in de rug van Tim schoot. Na de geplande rustdag probeerde de tweeling het weer, maar na een etappe was het duidelijk: dit heeft geen zin.

RacingNews365 sprak met Tim, die nog steeds last heeft, maar gelukkig geen blijvende schade heeft overgehouden. "Het gaat beter, beter! Ik heb zeker nog last van mijn rug. Het hoort er blijkbaar bij."

"Gelukkig heb ik geen blijvende schade. Nu draait het erom dat rust pak en dan weer door! ’s Avonds is mijn rug me wel dankbaar! Als het nu heelt, dan kunnen we de spieren op lengte gaan brengen en als ze op lengte zijn kunnen we ze weer op gang brengen en knallen!"

Tijdens het onderzoek in Saoedi-Arabië, kwam er een oude breuk aan het licht, maar volgens Tim was dat niet het euvel. "Nee ik wist van die oude breuk, maar uiteindelijk ging het daar niet om, maar ging het om mijn spieren."

"Die zijn in een kramphouding gegaan, waar ze volgens niet uit zijn gekomen. Door die kramp kan je ook veel schade toebrengen, dus daarom moet ik het nu rust geven. Eerst rust, dan helen en dan weer op sterkte brengen. Dus dat doen we dan maar!"

Het ging nog zo goed

Het is extra zuur dat de gebroeders Coronel moesten stoppen, omdat ze in hun nieuwe Century CR7 zo lekker op weg waren. Gezondheid gaat echter voor, weet ook Tim. "De eerste prioriteit is gezondheid. Het was geen keuze eigenlijk."

"Ik wilde niet opgeven, maar op de rustdag merkte ik dat het erger was dan ik had verwacht. Ik dacht ‘oh we gaan lekker door’, maar bij elke hobbel had ik pijn en moest ik afremmen."

"Tom zei ‘dit was niet echt ons dagje he’, maar ik dacht: 'ik ga lekker naar die masseur en dan gaan we daarna weer verder!' Dat heb ik gedaan, maar ik kon ’s nachts de rits van mijn tent niet eens open doen. Toen wist ik dat het klaar was. Dit kon ik geen vijf dagen langer volhouden."

Volgend jaar beter, is de redenatie van Tim dan maar. "Het ging echt lekker dit jaar, als het ware automatisch. We waren er ook gewoon trots op, maar deze keer was de auto sterker dan de mens."

"Volgend jaar gaan we vol gas weer door. We moeten even op sterkte komen en klaar zijn, maar we hebben ontdekt dat de auto het kan, het team het kan, wij het kunnen, maar nu moeten wij even heel blijven."

Coronel met twee teams aan de start

Kort na hun opgave lieten ze al doorschemeren volgend jaar terug te willen keren met twee auto's. Willen ze dan beiden achter het stuur zitten met een navigator, of komt er een ander duo in en blijven de broertjes bij elkaar in de auto zitten? Als het aan Tim ligt, dan gaan ze beiden in hun eigen auto als coureur aan de slag.

"Ja, als team kunnen we het, dus why not? Als dat mogelijk is, dan denk ik dat we daar voor gaan ja."

Op het moment van spreken wilde Tim nog niet te ver op de zaken vooruit lopen. Eerst maar eens een fatsoenlijke planning maken. "Ik laat het altijd eerst een beetje zoemen. We gaan eerst alle spullen ophalen en daarna alles sorteren. Zodra we dat allemaal in het gareel hebben gaan we gaandeweg een planning maken en doorpakken! Bij ons gaat het het hele jaar door."

Aan de auto zal het in ieder geval niet liggen. "We hebben geen klachten, alles doet het, de auto doet het, dus why not. Die nieuwe auto was de beste zet die we ooit hebben gedaan. Die auto heeft geen klap verkeerd gedaan en deed precies wat wij wilden. Hij had de snelheid, alles ging gemakkelijk en we kwamen niet vast te staan. Het voelde zó goed."

"Je moet maar zo denken: als de auto het doet; onze ervaring is er wel, dus het ging automatisch. Eigenlijk waren we nog niet eens helemaal op stoom. We waren aan het aanvoelen en normaal gezien maken we pas na de rustdag grote stappen", aldus de immer enthousiaste Tim.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull speelden verstoppertje

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid terug op de testdagen in Barcelona.

3 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Verstappen hekelt 'extreem pijnlijk' Red Bull-probleem