De Grand Prix van Maleisië 2016, een race die Hamilton niet snel meer zal vergeten. De Mercedes-coureur en diens teamgenoot Nico Rosberg zaten met nog zes races te gaan volop in de titelstrijd; voorafgaand aan de race op het Sepang International Circuit stond Rosberg met 273 WK-punten een kleine acht punten voor op Hamilton. De Britse coureur leek de race te gaan winnen terwijl Rosberg bezig was met een inhaalrace om de schade te beperken, maar in ronde nummer 43 sloeg het noodlot toe: de motor van Hamilton plofte.
Wat een inhaalslag voor Hamilton had moeten zijn, tekende het kampioenschap van 2016. Na de GP van Maleisië stonden er nog vijf races op de kalender, hiervan won Rosberg er slechts één, Hamilton won de rest. Toch betekende de motorplof in Maleisië dat Hamilton op slechts vijf punten het wereldkampioenschap verloor.
Gaan Mercedes en Hamilton het er in 2021 op gokken?
De situatie tussen Hamilton en Verstappen is dit jaar enigszins vergelijkbaar met de titelstrijd tussen Hamilton en Rosberg. Zonder de races met schade of problemen is het stuivers wisselen tussen de twee coureurs voor P1 en P2, al is het grote verschil tussen de twee rivaliteiten natuurlijk dat Verstappen en Hamilton geen teamgenoten zijn.
Ook is er sinds 2016 het een en ander veranderd in de Formule 1. Zo mocht elke coureur destijds maar liefst vijf krachtbronnen per seizoen verslijten, zonder een gridstraf te ontvangen. Ook stond er een race minder op de kalender. Anno 2021 mag een coureur slechts drie motoren gebruiken, een vierde motor betekent een gridstraf.
Een herhaling van 2016 zal Hamilton in ieder geval niet willen, al kan het zo zijn dat Mercedes ervan overtuigd is dat de huidige motoren van de zevenvoudig wereldkampioen het vol zullen houden tot aan het einde van het seizoen. Met nog zeven races te gaan, lijkt dit echter een lastige opgave te worden. De motorplof in Maleisië 2016 lijkt daarnaast niet zo veel met de levensduur van de Mercedes-motor te maken te hebben, maar meer met domme pech. Vooral als we de cijfers van de jaren ervoor bekijken.
Uitvalbeurten door mechanische problemen
Jaar | Hamilton | Rosberg |
---|---|---|
2013 | 0 | 3 |
2014 | 2 | 3 |
2015 | 1 | 2 |
2016 | 1 | 0 |
Totaal | 4 | 8 |
Hamilton zal Maleisië in zijn achterhoofd houden
Hoewel de reglementen, het aantal motoren en het aantal races op de kalender tussen 2016 en 2021 op meerdere vlakken verschillen, zal Hamilton altijd terugkijken naar het jaar waarin hij (achteraf) het wereldkampioenschap verloor door één ploffende motor. Hij en Mercedes zullen ongetwijfeld een falende krachtbron willen voorkomen in de slotraces van het huidige kampioenschap.
Daarnaast is het niet alleen een ware domper voor Hamilton, maar ook gezichtsschade voor Mercedes. Een kampioenschap verliezen door een motor die ploft is marketingtechnisch niet heel gunstig voor een automerk. Realistisch gezien én terugkijkend naar het debacle tijdens de GP van Maleisië 2016 lijkt het dus de meest logische zet te zijn om 'gewoon' een motorwissel door te voeren bij Hamilton.
Ook interessant:
Verstappen kan profiteren van Mercedes-problemen in Turkije
In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk vooruit op de Grand Prix van Turkije, waar Max Verstappen mogelijk goede zaken kan doen als hij van Mercedes' motorproblemen kan profiteren. Beluister de podcast hieronder.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!