Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
tur
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
aze
fra
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
tur
aut
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
fra
gbr
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
aut
hun
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
gbr
bel
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
hun
nld
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
bel
ita
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
nld
rus
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
ita
sgp
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
rus
jpn
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
sgp
usa
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
jpn
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
usa
bra
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
mex
aus
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
bra
sau
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
aus
are
Start GP Monaco
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Hoe Honda het onmogelijke deed en een meesterwerk van Mercedes-niveau ontwikkelde

Met man en macht werkte Honda de maanden in aanloop naar het 2021-seizoen aan haar voorlopig laatste kunststukje in de Formule 1. De Japanners ontwikkelden een gloednieuwe motor, alvorens ze de sport aan het einde van het jaar verlaten. En hoe!

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen veroverde al in de tweede Grand Prix van het jaar voor Honda de eerste overwinning van het nieuwe Formule 1-seizoen. Het is loon naar werken voor de Japanners, die het afgelopen jaar kei- en keihard hebben gewerkt om de Nederlander en zijn team van een geweldige krachtbron te voorzien.

Want aan het einde van het huidige kalenderjaar zal de Japanse motorleverancier de sport verlaten en de Formule 1-deur achter zich dicht trekken. Dat wil echter niet zeggen dat ze er in aanloop naar 2021 met de pet naar gooiden. Integendeel! Honda kwam met een uiterst krachtige motor, die van het niveau Mercedes en misschien zelfs de beste motor van het huidige Formule 1-veld is.

Hoe ze dat voor elkaar hebben gebokst, legt Honda maar al te graag uit bij monde van Yasuaki Asaki, die aan het hoofd staat van de ontwikkeling van de RA621H. "In eerste instantie wilden we een nieuwe motorstructuur introduceren in 2021, maar vanwege verscheidene redenen zagen we toch van een compleet nieuwe krachtbron af. Toen Honda aankondigde de sport te gaan verlaten, klopte ik echter aan bij president Hachigo en vertelde hem dat we de nieuwe structuur toch wilde implementeren voor het laatste seizoen in de sport. Hij accepteerde dat."

En toen begon het uitdagende Honda-avontuur. "Toen we eenmaal groen licht hadden gekregen, gingen de engineers aan de slag om alles gereed te krijgen voor het nieuwe seizoen. Dat was geen gemakkelijke taak, aangezien de verregaande wijzigingen die we aan de structuur door wilden voeren", zo herinnert Asaki zich, alvorens hij iets meer vertelt over de technische veranderingen aan de motor.

De lay-out van de nokkenas hebben we aangepast, zodat deze veel meer compacter was. Ook hebben we deze verder naar onder verplaatst, zodat deze dichter bij de grond zat. De belangrijkste reden achter deze verandering was dat we de efficiëntie van de verbranding wilden verbeteren. De motorkap is ook compacter geworden, waardoor de airflow rond de Red Bull-bolide veel beter is geworden. Bovendien hebben we ook het zwaartepunt van de verbrandingsmotor verlaagd."

Een hele waslijst aan veranderingen dus, maar daar hield het niet bij op. Zo veranderde Honda de afstand tussen de cilinders, waardoor de motor kleiner en korter werd. Omdat de motor kleiner werd, kon er echter ook minder energie worden opgeslagen voor de extra pk's die uit het hybride deel van de motor voort moeten komen. Dat zorgde weer voor een nieuwe uitdaging, maar ook die hebben de Japanners naar eigen zeggen overwonnen.

"Er waren verschillende ontwikkelingsdoelen, die we allemaal hebben gehaald, zo denken we", vervolgt Asaki. "Ik geloof dat we alles hebben kunnen implementeren wat nodig was om de strijd met Mercedes aan te gaan. We hebben nauw samengewerkt met Red Bull, zodat we alles uit de nieuwe, compacte motor konden halen. Tot aan de zomer van 2020 gingen we er nog van uit dat we een grotere motor zouden hebben in 2021."

Een prachtig staaltje vakmanschap, dus. Honda wilde niets aan het toeval overlaten en gaf werkelijk alles. "Het was een ongelooflijke uitdaging", zucht Asaki vol trots. "Maar ik denk dat iedereen bij Honda begreep dat er nog maar een jaar over was en dat we met die tijd iets moesten doen. Iedereen heeft in die periode keihard gewerkt", aldus de kopman van Honda.

Is Hamilton de 'Guus Geluk' van de Formule 1? En wat betekent de elfde overwinning van Max Verstappen voor zijn titelkansen? Genoeg om over na te praten in de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

7 reacties

    x