Max Verstappen is ambitieus, Max Verstappen is gedreven. In alles wat hij doet wil hij de beste zijn en dat geldt al helemaal voor zijn bestaan als Formule 1-coureur. Word je tweede, dan ben je de eerste van de verliezers, zo redeneert hij. Alleen de winst telt. Alleen de wereldtitel telt. Op het cv van Max Verstappen prijken acht Grand Prix-zeges. Leuk, maar niet waar de Red Bull-coureur het voor doet. Hij wil wereldkampioen worden en liever gisteren dan vandaag. In 2020 moet het gaan gebeuren, dan moet de beker voor het eerst omhoog gehouden gaan worden. Dat hij dat dan als jongste F1-coureur ooit zou doen, boeit hem niet zoveel, zo gaf hij herhaaldelijk aan. Die belangrijke eerste titel moet de aftrap zijn voor meer, voor véél meer. Het was tijdens de persconferentie van de Grand Prix van Abu Dhabi dat Verstappen riep 'aan tien wereldtitels te denken'. De ietwat gekscherende woorden dienden als antwoord op het verzoek zijn oordeel te vellen over de zes wereldtitels van Lewis Hamilton. Vervolgens lachte hij zijn eigen opmerking weg door te stellen dat er ook het nodige geluk bij komt kijken en dat je op het juiste moment in de juiste auto moet zitten, maar onbedoeld zette hij iedereen wel op scherp. Vroeg of laat zal Verstappen ongetwijfeld geconfronteerd worden met die opmerking, zoals dit seizoen Helmut Marko voortdurend werd gewezen op zijn voorspelling van vijf overwinningen. Realistisch gezien heeft hij de tijd aan zijn kant. Als hij er in slaagt de jongste F1-kampioen ooit te worden, neemt hij een voorsprong op ieder ander die weleens gekscherend van tien wereldtitels droomde.
Over tien jaar is Max Verstappen 'slechts' 32 jaar oud, een leeftijd waarop bij Lewis Hamilton de beste jaren nog moesten komen. Verstappen heeft echter wel gelijk als hij stelt dat hij over een langere periode over een dominante auto moet kunnen beschikken om überhaupt meerdere titels te kunnen pakken. Of Red Bull zo'n auto kan bouwen? Als alles op zijn plek valt wel, dat bewees het team aan het begin van dit aflopende decennium al. Toen bleef de teller echter steken op vier. Mercedes nam daarna het commando over met zes dominante jaren, een nóg indrukwekkender prestatie dan die van Red Bull, en de kans dat daar een zevende op volgt, is bepaald niet gering. Sebastian Vettel, de onbetwiste kopman bij Red Bull in de dominante jaren, had in theorie dus één goede transfer nodig (namelijk die van Red Bull naar Mercedes) om over een periode van tien jaar telkens een serieuze gooi te doen naar de wereldtitel. Dergelijke scenario's vallen onder de noemer 'wat als?'. Wat als Hamilton aan het begin van dit aflopende decennium naar Red Bull was gegaan? De interesse vanuit Red Bull was er, maar er was simpelweg geen plek. Dominante teams zijn er eigenlijk altijd wel, enkele jaren vóór Red Bull was het immers Ferrari dat de sport 'saai' maakte. Zit je tot twee keer toe bij een team tijdens zo'n dominante periode, zit je geramd. De vraag 'wat als?' is altijd hypothetisch, maar sluit voor de toekomst geen enkel scenario uit. Timing is everything . Met de juiste transferkeuzes moet Max Verstappen makkelijk nog zo'n tien tot zelfs vijftien jaar mee kunnen strijden om wereldtitels. Dat hij het in zich heeft om de klus te klaren op het moment dat hij de juiste tools in handen krijgt, daar twijfelt inmiddels niemand meer aan. Wellicht helpt het hem dat Ferrari de deur heeft dichtgegooid, zo kan hij die verleiding mogelijk een stuk makkelijker weerstaan. Namen als Fernando Alonso en Sebastian Vettel hadden immers ook ooit grootste plannen. Twee respectievelijk vier titels moesten worden uitgebreid naar meer, maar bij Ferrari kwam het daar niet van. Lewis Hamilton, die maakte wél de juiste keuze door naar Mercedes te gaan, en juist hij is nu de man die als eerste aanspreekt op tien wereldtitels. Onmogelijk is niets, zeker niet als je nog zo jong en talentvol bent als Max Verstappen.
Meest gelezen