Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Red Bull alles uit de kast trok voor de Verstappen-fans

Eigenhandig zorgden Max Verstappen en zijn dolenthousiaste Nederlandse racefans ervoor dat de Formule 1 dit weekend zou terugkeren in Nederland. Red Bull pakte groots uit om het feest te vieren. Het feestje viel weliswaar in het water, maar toch werden de Nederlandse racefans getrakteerd op een prachtig staaltje marketing, dat gepaard ging met enkele bizarre statistieken.

Eind januari streek een aanzienlijk team met Red Bull-personeel neer in Nederland. Als een razende wist het nieuws zich over het land te verspreiden en kwamen er talloze enthousiaste Max Verstappen-fans op het spektakel af. Het bleek dat Red Bull bezig was met het filmen van een promotiefilm voor de Grand Prix van Nederland. Op tien verschillende plaatsen in ons kikkerlandje maakten de Red Bull-bolides hun opwachting. De Rotterdamse haven, de polder bij Maasland, de windmolens bij Maasland, een bloemenkas bij Naaldwijk, de bloemenveiling in Naaldwijk, een fietspad in Den Haag, het Koninklijk Paleis in Den Haag, de Grachten in Den Haag, het Scheveningse Strand en Circuit Zandvoort. Voor de roadtrip van Max Verstappen en Alexander Albon werd gebruik gemaakt van de Red Bull RB7 en de Red Bull RB8, die in respectievelijk 2011 en 2012 goed waren voor de Formule 1-wereldtitels bij de coureurs en de constructeurs. Beide auto's beschikken over een 2.4L V8 motor en tikken op topsnelheid de 330 kilometer per uur aan, al zullen ze dat in de Nederlandse polders niet hebben gehaald. De bolides waren bovendien samen goed voor 19 overwinningen, 41 podiumplekken en 26 polepositions in twee seizoenen tijd. Samen met de filmcrew waren er in totaal 80 mensen aanwezig tijdens de opnames, die in totaal vier dagen van twaalf uur in beslag namen. De daadwerkelijke productie en de voorbereidingen waren echter al veel langer aan de gang. De totale productie, van start tot finish, bedroeg namelijk ruim acht maanden (!), zo meldt Red Bull. Het leverde 10 terabytes (10.000 gigabyte!) aan materiaal op en in totaal werden er ruim 8000 foto's geschoten. Er werd dan ook nog tot 70 dagen na de opnamedagen gewerkt aan het eindproduct. Blader hieronder door de mooiste foto's genomen tijdens de opnames. De tekst gaat verder onder de afbeelding en

En verliep dan alles perfect tijdens het filmen? Nee, natuurlijk niet. Het weer was eind januari logischerwijs niet altijd even gunstig. Vanwege de extreem koude omstandigheden tijdens de eerste filmdag stopte de startmotor en de back-up er plots mee, waardoor de filmcrew opeens met lege handen stond. Na wat improvisatie in de Rotterdamse haven vonden de engineers toch een oplossing en kon het filmen starten. Ook moest er een politie-escorte worden geregeld voor het Red Bull-circus, omdat de dolenthousiaste Nederlandse racefans in grote getale op pad waren gegaan om mee te genieten van de racende Red Bulls. Ook viel de laatste filmdag letterlijk volledig in het water toen het team te maken kreeg met veel regen en windsnelheden van ruim 60 kilometer per uur. De filmcrew plus de auto's moest daarop de laatste filmdag staken en een maand later terugkeren naar Circuit Zandvoort om de laatste scene opnieuw te filmen. Al met al een enorme operatie voor een video van slechts vijf minuten lang, maar Red Bulls marketingteam heeft op deze manier maar weer eens bewezen boven die van alle andere marketingteams in de Formule 1 uit te steken. Maar natuurlijk was het ook niet mogelijk geweest zonder alle Max Verstappen-fans, het oranje legioen, dat al jaren dolenthousiast is. De video nog niet gezien? Check 'm dan hieronder!

6gNVxRc4DJQ

Viaplay
x
Live Reacties na dominante pole Verstappen