De situatie in de strijd om de wereldtitel in de Formule 1 is een vrij heldere: met nog zes Grands Prix en drie sprintraces te gaan kunnen er feitelijk gezien nog vijf coureurs wereldkampioen worden: Oscar Piastri, Lando Norris, Max Verstappen, George Russell en Charles Leclerc. De laatste twee lijken al een te grote achterstand te hebben op de eerste drie coureurs, waardoor Russell en Leclerc eigenlijk ook al zijn uitgeschakeld voor de felbegeerde titel.
Blijven WK-leider Piastri en de twee andere uitdagers over. Norris heeft 22 punten achterstand op zijn teamgenoot, terwijl Verstappen een gat van 63 punten moet overbruggen. De marge van de Nederlander is de afgelopen races flink teruggelopen. De achterstand van de 28-jarige coureur was na de race op Zandvoort nog 104 punten, en nu is dat dus ruim 40 punten minder. Als het in dit tempo doorgaat, dan zou het zomaar nog eens heel spannend kunnen worden.
Des te meer omdat de dominantie van McLaren niet meer zo aanwezig is. Waar Norris vorig jaar op overtuigende wijze wist te winnen in Singapore, was dat dit jaar niet het geval. Ook in Baku stelde het team uit Woking teleur, én de Britse renstal noteerde twee uitvalbeurten in de afgelopen vier races.
Bovendien raakten Norris en Piastri elkaar in de openingsronde in Singapore, waar vooral Piastri niet blij mee was. De Australiër vroeg nadrukkelijk aan het team of de twee niet van positie moesten wisselen, want Norris was voor hem terecht gekomen. Uiteindelijk werd er besloten om helemaal niets te veranderen en zo liep Norris drie punten in op Piastri.
Échte clash
Een paar races daarvoor plantte McLaren al het zaadje voor de strijd tussen de twee. Een mislukte pitstop bij Norris tijdens de Grand Prix van Italië zorgde ervoor dat hij achter zijn teamgenoot de baan op kwam, terwijl Norris de hele race voor Piastri lag. Uiteindelijk besloot McLaren om dat op de baan terug te draaien met een teamorder, waardoor Norris weer voor de kampioenschapsleider kwam te liggen. Dat gebeurde echter allemaal achter de dominante Verstappen op Monza.
Piastri en Norris ontlopen elkaar vrijwel niets en zijn inmiddels in zo'n strijd met elkaar verwikkeld dat het haast wel zover moet komen dat de twee elkaar écht tegenkomen. In Canada klapte Norris op de achterkant van Piastri, maar de Australiër kon de race gewoon uitrijden. En inmiddels lopen de spanningen bij McLaren verder op, wat onder meer te zien is bij de constante missers rond de pitstops.
De laatste overwinning dateert alweer van eind augustus op Zandvoort en in de laatste vier races stonden beide mannen 'slechts' twee keer op het podium. En Verstappen kan optimaal profiteren van de interne strijd bij McLaren, als hij zijn hoofd koel houdt. Mocht het dit jaar nog tot een echte clash komen tussen de twee en ze finishen allebei niet in de punten, dan staat Verstappen klaar om in dat gat te springen. Dan is die achterstand ineens niet meer zo groot en kan hij zichzelf mogelijk belonen met de vijfde wereldtitel op rij.
Ook interessant:
Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim nu!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!