Adrian Newey werkte in zijn tijd bij Red Bull al zeer succesvol met Honda. De Japanse motorfabrikant besloot echter om vanaf 2026, wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden, bij Aston Martin in te stappen. Daardoor leek het erop dat het huwelijk tussen Newey en Honda erop zat, maar de topontwerper koos er vorig jaar ook voor om de stap naar de renstal uit Silverstone te maken.
Zodoende kwam het in maart 2025 tot een hereniging tussen beide partijen. Honda-topman Koji Watanabe vertelt over de samenwerking met Newey, die werkt aan het chassis voor 2026. "We hebben veel gelachen tijdens de eerste vergadering nadat hij bij Aston Martin kwam werken. Het was echt zo van: 'Nou, daar zijn we weer!' Het is erg opwindend dat hij hier is en natuurlijk hebben we enorm veel respect voor hem en zijn capaciteiten", zegt Watanabe in een interview met Aston Martin.
"Wat de ontwikkeling van de krachtbron betreft hebben we onze eigen processen en tijdschema om een krachtbron te maken die capabel en competitief is. Adrian werkt vanaf dag één volgens diezelfde filosofie aan het chassis. We werken dus heel nauw samen en communiceren veel op het punt waar die twee dingen samenkomen."
Watanabe over gesprekken met Newey: 'Vrij intense uitwisseling van meningen, suggesties en feedback'
Daarna gaat Watanabe in op de gesprekken met Newey. "Adrian is een van de mensen met wie ik regelmatig communiceer, en het is vaak een vrij intense uitwisseling van meningen, suggesties en feedback, maar de focus ligt altijd op winnen. Als we een technische discussie hebben over onderdelen of ontwikkeling, is dat altijd met een focus op de lange termijn op hoe we kunnen winnen."
"En dat kan van alles zijn: het kan gaan om een zeer gedetailleerde ontwerpkwestie, maar het kan ook gaan om een analyse van de concurrentie, of hoe je mensen aanstuurt om het beste uit hen te halen, of zelfs de financiën en het zo effectief mogelijk gebruikmaken van de beperkingen van de cost cap."
Ligt de focus dan altijd op winnen? "De focus ligt altijd op winnen, maar ik wil daar nog één ding aan toevoegen. Toen ik een van de eerdere UNDERCUT-interviews las (interviews van Aston Martin met kopstukken binnen het team), bleef me iets bij van Adrian, namelijk zijn filosofie dat het allemaal om mensen draait."
"F1 is een mensensport. Daar ben ik het volledig met hem eens. We praten veel over technologie en ontwikkeling, maar dit komt allemaal voort uit menselijke ideeën en de passie en inzet van mensen. Dit geldt zeker voor Honda", zegt Watanabe tot slot.
Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!