Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami GP Miami

Start race
01 d 17:23:16
1 ANT 1:26.482
2 PIA 1:26.527
3 NOR 1:26.582
Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Honda

Honda veelverbruiker van motoronderdelen tijdens seizoensstart

We hebben zes Grands Prix achter de rug, wat betekent dat ongeveer een derde van het seizoen er op zit. Verschillende motorleveranciers lopen echter nu al tegen het maximum van gebruikte motoronderdelen aan. Voornamelijk Honda spant de kroon, al hoeft het nog niet direct in de problemen te komen.

Naar verwachting zullen er dit seizoen in totaal 17 Grands Prix-weekenden worden afgewerkt. Nu het seizoen al zes races onderweg is, beginnen de eerste patronen zich te tonen. Als het aankomt op het gebruik van motoronderdelen, dan is er ook een patroon te zien: Honda is niet zuinig met haar onderdelen. Vergeleken met de concurrentie hebben de door de Japanners aangedreven teams, Red Bull en AlphaTauri, al veel onderdelen in hun 'pool' zitten.

Dat heeft verschillende redenen. Volgens de Japanners, die in Silverstone zowel Albon als Verstappen een nieuwe motor gaven, wilden zij meer onderdelen in hun zogeheten pool hebben, zodat ze er tactisch gebruik van konden maken. Ook wilden ze op die manier hun motoren beter managen. Mocht Verstappen of Albon problemen krijgen, dan kan de motorleverancier dus nog teruggrijpen naar onderdelen van een van de eerder gebruikte motoronderdelen.

Ook kende Honda de afgelopen twee maanden enkele problemen. Tijdens een vrije training in Silverstone moest het de Energy Store van Alexander Albon vervangen, mogelijk als gevolg van zijn crash tijdens een andere vrije training. Bij AlphaTauri waren er in Hongarije verscheidene problemen, waardoor ook Pierre Gasly eerder dan gepland onderdelen moest laten verwisselen.

Over het algemeen is Mercedes tot op heden het beste bezig als het aankomt op de gebruikte motoronderdelen. Alleen de MGU-K van alle coureurs werden vervangen, nadat er een probleem werd gevonden. De door Ferrari aangedreven Haas-coureurs en Antonio Giovinazzi staan eveneens al deels op scherp, terwijl bij Renault nog niemand op het randje van de afgrond der gridstraffen staat. Drie coureurs hebben de eerste zes Grands Prix met slechts één stuk van elk motoronderdeel afgewerkt: Lando Norris en Esteban Ocon (beide Renault-motoren) en Kimi Raikkonen (Ferrari).

In de tabel hieronder is te zien hoeveel onderdelen elk team tot op heden, na zes Grands Prix, heeft verbruikt. Bovenaan kan je zien wat het maximale toegestane aantal is voordat een coureur een gridstraf krijgt. Zodra er een sterretje achter het getal staat, betekent het dat de coureur in de gevarenzone zit.

Gebruikte motoronderdelen tot nu toe

Coureur ICE TC MGU-H MGU-K ES CE
Maximaal toegestaan 3 3 3 3 2 2
Mercedes
Hamilton 1 1 1 2 1 1
Bottas 1 1 1 2 1 1
Red Bull (Honda)
Verstappen 2 2 2 2 2* 2*
Albon 2 3* 3* 2 2* 2*
Racing Point (Mercedes)
Perez 1 1 1 2 1 1
Stroll 1 1 1 2 1 1
McLaren (Renault)
Norris 1 1 1 1 1 1
Sainz 2 2 2 2 1 1
Ferrari
Leclerc 2 2 2 1 1 1
Vettel 2 2 2 1 1 1
Renault
Ricciardo 2 2 2 2 1 1
Ocon 1 1 1 1 1 1
AlphaTauri (Honda)
Gasly 2 2 2 2 2* 2*
Kvyat 2 2 2 2 2* 2*
Alfa Romeo (Ferrari)
Giovinazzi 1 1 1 2 1 2*
Raikkonen 1 1 1 1 1 1
Haas (Ferrari)
Grosjean 2 2 2 1 1 2*
Magnussen 1 1 1 1 2* 2*
Williams (Mercedes)
Russell 2 2 2 2 1 1
Latifi 1 1 1 2 1 1

Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Praat mee!

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Jackie Stewart

      Ik heb net gelezen dat dat nou net niet is wat hij nodig heeft. Krijgen we tegenwoordig nog 35 plaatsen straf terug op het grind of is dat maximaal 5 geworden of zo. Anders kan die met een ronde achterstand beginnen!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Wilbert

    Haha nu weet ik zeker dat de roze Mercedes gekopieerd is. Even veel onderdelen vervangen. 😂

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Dab

      Niet iedere Mercedes gaat op hetzelfde moment stuk, is ook niet zo met straat auto's. Mercedes maakt gewoon top materiaal, alle Mercedes teams gebruiken deze onderdelen is namelijk een pakket

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_ls.png

    Richard2003

    Maakt niet uit, enigste team die er alles aan doet om bij Mercedes in de buurt te komen. Dat is toch wat we willen ?

x
GP Miami Verstappen op het matje geroepen na sprintkwalificatie