Max Verstappen kreeg tijdens de Grand Prix van Hongarije kritiek te verduren op zijn manier van communiceren op de boordradio, waarbij hij zich zeer kritisch uitliet over de strategie van Red Bull, de stewards en zijn rivalen.
Het resulteerde in een aantal gespannen gesprekken tussen de drievoudig wereldkampioen en zijn race-engineer Gianpiero Lambiase, maar in België was alles weer koek en ei. De Nederlander staat onder meer druk dan hij ooit heeft ervaren, nu McLaren en Mercedes Red Bull hebben bijgehaald. Red Bull heeft geen prestatievoordeel meer, waardoor Verstappen vaker tot het uiterste moet gaan.
Tijdens een gezamenlijk interview met onder meer RacingNews365 gaat Paul Monaghan, hoofdengineer bij Red Bull Racing, in op de tirades van de Nederlander. De technicus erkent dat 26-jarige gewoon op het hoogste niveau wil presteren.
"Misschien denk ik wel dat Max de lat voor zichzelf en voor ons behoorlijk hoog legt", zo antwoordt Monaghan op de vraag of Red Bull-medewerkers een dikke huid moeten hebben om met Verstappens boordradio om te gaan. "Vorig jaar en tijdens de races van dit jaar heeft hij een niveau bereikt dat anderen tot nu toe nog niet konden evenaren. En als hij het gevoel heeft dat we niet aan zijn hoge eisen voldoen, kunnen we dit soort commentaar verwachten."
"Ik heb niet echt een uitgesproken mening over hoe hij het ons presenteert, of de toon nu prettig of onprettig is. Ik zie het alsof hij aanvoelt dat we als team niet het maximale uit onszelf halen. Als hij niets zou zeggen, zouden we dan iets anders gaan doen? Misschien wel, misschien niet. Maar als je die opmerkingen maakt, moet je het misschien zien als opbouwende kritiek in plaats van als een tirade of iets dergelijks", aldus de 56-jarige Brit.
Verstappen alleen voor 'de beste'
Door de status van Verstappen wordt het overgrote deel van zijn radioboodschappen over de hele wereld uitgezonden, in tegenstelling tot coureurs in het middenveld. Daardoor kan het lijken alsof Verstappen ongelukkig is met Red Bull, terwijl het meer zo is dat hij gewoon het beste uit zichzelf en het team uit Milton Keynes wil halen.
Monaghan erkent dit en vindt dat het team zijn opmerkingen moet opvatten als 'opbouwende kritiek'. Hij verwijst naar het gedicht If-, van Rudyard Kipling, dat gaat over advies krijgen om uitdagingen aan te gaan.
"Hij wil het beste voor zichzelf en hij is een redelijk belangrijke figuur in dit team. Hij heeft waarschijnlijk het meeste spreekrecht in het openbaar", voegt Monaghan toe. "Dus een dikke huid of niet, ik vind het niet erg. Ik denk dat je Kipling's gedicht If-. moet proberen te onthouden. Je moet wat hij zegt gewoon opvatten als opbouwende kritiek, niet als een persoonlijke belediging en ermee doorgaan."
"Hoe hij het presenteert, maakt me niet zoveel uit. Ik heb in het verleden bestuurders gehad die tekeer gingen tegen mij. Ik herinner me een Spanjaard die een keer een stoel naar me gooide. Hij was een beetje boos op me, waarschijnlijk terecht. Verstappen vecht voor zijn eigen belangen, hij wil het beste voor zichzelf, maar hij wil ook het beste voor ons", sluit Monaghan af.
Ook interessant:
Verstappen verliest belangrijke Red Bull-pionnen als vallende dominostenen
In de zomerstop van de Formule 1 staat het nieuws niet stil. Opnieuw vertrekt een belangrijke Red Bull-pion bij het team van Max Verstappen. Waar houdt dit op? Houdt dit überhaupt een keer op en wat betekent het voor de Nederlandse F1-vedette?
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Beverke
@redactie: Max let de lat hoog? of Max legt de lat hoog.
Erwin_B
Als je de lat hoog legt, kan je er makkelijker onderdoor.
Broodkogel
Ik snap er weinig meer van. Je wilt toch samen met elkaar winnen? Dan moet je tegen onderlinge kritiek kunnen. Het lijkt inderdaad erop dat sommigen liggen te pitten
monic-armiento-hissink#31530
Ik heb die kritiek op Max zijn boardradio's nooit begrepen. Wat een buitenstaander er van vindt is niet belangrijk, het team zelf moet daar mee omgaan. Soms kan dat hard klinken maar het is af en toe ook nodig.
Sientje
Het is natuurlijk ook best hard voor een buitenstaander, maar ze vergeten dat die coureurs met een hoge adrenaline te maken hebben, dan ga je niet je woorden afwegen wat je kan zeggen. Ik denk dat we allemaal wel eens uit onze slof schieten…ik wel tenminste. Hij waarschuwde ze al vanaf Miami, en op een gegeven moment is de maat wel vol met correct te reageren. Maar die Britten hebben weer een excuus om verder te gaan met al die Max haters verder te brainwashen.
Broodkogel
Maar op je werk vallen ook wel eens harde woorden Sientje. En ga je ook wel eens boos een kant op. Maar erna heb je toch weer dat gemeenschappelijke doel. Iets bereiken samen en dan is het ook het moment om weer samen te komen. Dit komt ook gewoon in werkrelaties en andere relaties voor. Meestal is het doel ervan ervan beter worden. Het is niet hard maar eerder gewoon normaal. We slagen veel te veel door als iemand een harde noot kraakt we zeggen dat niet maar hij of zij heeft wel gelijk. Gewoon hardop denken dan lieg je niet
Dit bericht is aangepast op:
TheRocketman
@Maksff ik dacht al, wanneer komt die dooddoener m.b.t. die Britten, en ja hoor, nu zelfs vanwege het feit dat er een Engelsman op de 2e plaats staat 😂😂 vermakelijk! En idd je binding met de Britten is niet best, je ‘vertaling’ van grand prix laat iets te wensen over! Dus op naar de grote race van Zandvoort zullen we maar zeggen, en hopen dat Max met zijn neus in de races valt. 👍🏻
Dit bericht is aangepast op:
John Van Trijp
Uiteraard de enige juiste weergave van de situatie. Niemand bij RBR heeft het als vervelend of raar ervaren. Als ze ergens van wakker hebben gelegen is het de juiste wake-up call die Verstappen hier terecht gedaan heeft. Er zijn maar weinig personen die zoveel van zichzelf en van anderen eisen. Dat snapt ook niet iedereen. Er heeft ook niemand van RBR wakker gelegen van het gejank van anderen over dit onderwerp en Max al helemaal niet haha. Je wordt niet zomaar 3 x kampioen achter elkaar waarvan 2 X in niet de snelste auto……uniek persoon.
Erwin_B
Dat is de vraag. Als iedereen zo was als Max dan had Monaghan gezegd wat hij er echt van vond. Inhoudelijk zou het kloppen maar het had ook op een andere manier gezegd kunnen worden.
John Van Trijp
@Erwin_B uiteraard! Het kan ook 100 manieren gezegd worden en alle manieren zijn prima. Dit is de manier van Max. Ook prima. Het gaat om het gejank van anderen. Maar tegelijkertijd is dat gejank ook leuk. Net zoals het gejank over AD 21. Zo diepe frustratie en compleet onvermogen is uiterst vermakelijk. 😃.
TheRocketman
@John Van Trijp ik ben niet gefrustreerd (zelfs verre van) ben een groot Verstappen fan, en mijn gemiddelde score bij een IQ test ligt tussen de 124 en 132 dus leg mij nou eens uit (als schijnbaar domme l.l) wat (en waarom) was er bewust aan Silverstone en Hongarije?
Nelson
@AmazingGirl ㄴjoop-bekkema#58790ㅇSignInWithApple_000924.34f9cfed0a5e4cd5b4b4778b2e4df096.0233ㄱ @LucBakemans , stop nou toch eens met die blinde haar naar Max. Hamilton en ook Bottas hadden al niet meer in de positie mogen komen om te racen in 2021 na hun bewuste acties om te crashen in Silverstone en Hongarije 2021. Schumacher is in 1997 ook uit het WK gezet en dit had met Hamilton en Bottas ook moeten gebeuren, als je een eerlijke wedstrijdleiding had gehad.
John Van Trijp
@Nelson laat ze nou toch gewoon hun frustratie uiten. Er gebeurt op dit moment niets op de circuits. Het mooiste vermaak zijn op dit moment de tot op het bot gefrustreerde reacties van dit soort types 🤣😂. Hoe meer ze plaatsen over Max in negatieve zin, Horner of AD 21, hoe mooier het is haha. De frustratie zit zo diep en dat gecombineerd met beperkt IQ dan krijg je dit. Ik heb nog nooit zo vaak hier gekeken voor mijn dagelijkse bevrediging. Bij ieder onderwerp wat op 365 geplaatst wordt weet je al wat er komt haha. Ennuh….Horner is gewoon aan het werk en Max heeft al 3 kampioenschappen in zijn zak met de mooiste in 2021. Who cares? 😃
Dit bericht is aangepast op:
TheRocketman
Bewust?? Hoe dan?? 😂😂 Leg mij nou eens uit waarom dat bewust zou zijn geweest, en vooral met welke rede dan.
MijLiever’nV8
Sorry maar ‘Max staat onder meer druk dan hij ooit heeft ervaren’?? Seizoen 2021?
monic-armiento-hissink#31530
Toen had hij met 1 coureur en 1 team te maken, nu zijn er drie teams en 6 coureurs die Max in de nek hijgen, dat geeft nog wat meer druk. Bovendien kwam 21 meer als een verrassing dat ze meteen zo goed mee konden met Mercedes, waren de verwachtingen niet zo hoog en waren ze niet de favorieten. Die druk kwam er gedurende het seizoen wel toen duidelijk werd dat een kampioenschap mogelijk werd. Nu gingen ze als torenhoge favorieten het seizoen in maar kwam hun voorsprong abrupt tot een einde en met nog 10 races en 3 sprint races te gaan is de druk weldegelijk te vergelijken en misschien wel groter dan in 21.
TheRocketman
@HL_T Opzettelijk?? 😂😂😂 jij dicht die twee nogal wat bovennatuurlijke superkwaliteiten en/of gaves toe.
monic-armiento-hissink#31530
@HL_T Het klopt wel wat je zegt, maar die voorsprong kan zomaar verdwijnen als ze bij RB de sweet spot niet weten te vinden en Balance problemen met de auto blijven houden. Perez is geen teammaat waar je op kan vertrouwen dat hij punten bij de concurrenten wegsnoept. 10 races en 3 sprint races zijn toch nog een boel punten die er te vergeven zijn. Maar wat ik al zei, dit seizoen gingen ze als torenhoge favorieten het seizoen in maar dat is al een tijdje niet meer het geval. Als dan de updates die gebracht worden niets of te weinig brengen terwijl de andere je bijhalen en zelfs voorbij schieten, dan word de druk echt wel groter. Max is gewend geraakt om te winnen en wil ook alleen maar winnen en dat heeft hij al een aantal races niet meer gedaan. Die frustratie, druk en teleurstelling kwam er in Hongarije uit.
Nelson
@TheRocketman , eerste plaats had Hamilton nooit Copse Corner kunnen halen. Hij nam bewust het risico om Max eraf te tikken met alle gevolgen van dien. Bottas nam ook bewust heel veel risico met de start en hij heeft gewoon geweten dat hij een aantal coureurs zou meenemen. Voor Silverstone had Toto Wolff al een hele rare opmerking hierover gemaakt.
Nelson
@HL_T , zoals jij het nu zegt, dan had Hamilton en Bottas beiden uit het WK gezet moeten worden. Schumacher is met een veel mindere crash en minder schade aan tegenstander uit het WK gezet. Voor mij maakt het dan niet uit of het een race midden in het seizoen is of als het de laatste race is.
TheRocketman
Als je die 3 gevallen op 1 lijn zet dan is appels met peren vergelijken zelfs nog te zwak uitgedrukt !
Nelson
Sorry ,mijn reactie was hierboven. Maar Hamilton maakte net zoals Schumacher een bewuste keuze om een andere coureur eraf te tikken. Ok Bottas was misschien niet de bedoeling, maar Grosjean (ik weet niet of ik zijn naam goed schrijf) kreeg er een schorsing voor om zoveel coureurs uit te schakelen.
nummer33
Wat is de motorsport site een verademing tot dit dagelijkse geneuzel.
LucBakemans
Meerdere coureurs leggen de lat hoog, maar blijven normaal doen. Dat bevalt mij als stem der redelijkheid echt veel meer.
monic-armiento-hissink#31530
Denk je dat echt? je weet dat niet omdat ze van de andere coureurs veel minder uitzenden dan van Max. Dan heb ik nog liever het getier van Max dan dat ze met dingen gaan gooien zoals helmen en stoelen of gaten in deuren slaan.
Pappenheimer
Deze man is ver boven de 50 en gedraagt zich als een jaloers klein jongetje 😂😂. Telkens probeert hij wat te verzinnen om de prestaties van Max af te kraken. Kun je nagaan wat voor een maatschappelijke minkukel hij moet zijn. Nooit wat weten te bereiken en zo probeert hij zijn frustraties kwijt te kunnen. 😂
RoBoRacer
Oké mooi, zijn we nu eindelijk eens klaar met dit onzin topic?
TinusF1
Ik heb na Hongarije echt weken zitten denken hoe het nu kwam dat Max zo uit zijn slof schoot, ik snapte er niks van. Maar gelukkig hebben wij dan deze fantastische nieuwssite die erachter komt dat het komt doordat Max de lat hoog legt. Ineens valt het kwartje dan he. ;) Mensen, tot na de zomerstop.