Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

‘Illegale’ Mercedes gesprek van de dag, motorwissel voor Red Bull

De tweede testdag op het Circuit van Barcelona ging het over testen, maar voornamelijk over Mercedes. Is de truc met de ophanging nu legaal of niet? En wat was er met Red Bull aan de hand?

Kimi Raikkonen sloot de donderdag als snelste af in zijn Alfa Romeo, maar niemand sprak over de tijd van de Fin. Logisch, het was geen super tijd, bovendien gereden op de allerzachtste band en tijdens een korte run. Is dit alles wat er in de C39 zit? De auto oogt nog niet bijzonder snel. Nee, alle ogen waren gericht op Lewis Hamilton in de ochtend. Wat voor trucje deed hij steeds met zijn stuur? Zat het los? Al snel werd duidelijk dat Mercedes een zeer innovatieve vondst heeft. Bij het opkomen van een recht stuk trok Hamilton het stuur naar zich toe, waarmee hij de stand van zijn voorwielen veranderde – en ze wat rechter zette. Vlak voor het aanremmen van een bocht duwde hij het stuur naar voren en stonden de wielen weer iets naar buiten. ‘Toe in’ en ‘Toe out’ wordt het fenomeen genoemd, wat als voordeel heeft dat de banden minder weerstand hebben op het rechte stuk, met minder slijtage en weerstand tot gevolgd. De discussie die het met zich meebracht was een felle. “Illegaal!”, riep Helmut Marko namens Red Bull. “Een stuur is een stuur, geen duw en trekwiel”, aldus Ferrari-coureur Sebastian Vettel. En Mercedes? Technisch directeur James Allison vertelde kalm dat het systeem legaal is: “We hebben het ook bij de FIA gepresenteerd en het is legaal.” Wordt ongetwijfeld vervolgd in de komende dagen! Wat nog meer vervolgd wordt is zeer waarschijnlijk de indrukwekkende snelheid en betrouwbaarheid van de Mercedes. 106 ronden legde Hamilton af in een halve dag en zowel hij als teammaat Valtteri Bottas reden een complete racesimulatie, met razendsnelle rondetijden op dag twee van de wintertests. Mercedes oogt ijzersterk. 183 ronden stonden er aan het einde van de testdag op het conto van de Mercedes-coureurs.

Red Bull kende een minder succesvolle dag met Alexander Albon. Het was een dag die het cijfer 7 kan krijgen. Vlees, noch vis. Albon stond zowel in de ochtend als de middag geruime tijd in de pitbox. Problemen met zijn stoeltje in de ochtend, wat aanpassingen aan de vloer en een motorwissel in de middag. Uit voorzorg, aldus Honda. Was het goed of slecht? Zo snel als de Red Bull in Verstappens handen eruit zag en zo vlekkeloos als de eerste testdag ging, zo veranderde het beeld toch iets in de handen van Albon. Vrijdag neemt Verstappen in de ochtend plaats in de RB16 en dan krijgen we een beter beeld van de werkelijke performance van de auto. 134 ronden voor Red Bull, ten opzichte van 183 voor Mercedes en 122 voor Ferrari. Ook op dit vlak voert Mercedes de boventoon. De derde titelkandidaat, Ferrari, speelde wederom verstoppertje. Charles Leclerc en Sebastian Vettel hielden zich niet bezig met snelle rondetijden, maar net als op woensdag leek de Ferrari toch wat tekort te komen. Sandbagging of niet? Vettel liet na afloop in gesprek met RacingNews365 weten dat de SF1000 zeker meer downforce heeft en sneller is dan zijn voorganger – dat geldt echter voor alle auto’s! Het team van McLaren kende een productieve dag in de handen van Lando Norris die 137 ronden aflegde. De MCL35 ziet er stabiel uit, maar komt wel snelheid tekort om het de topteams lastig te maken. Dat geldt ook voor de Renault, het Franse team dat slechts 93 ronden aflegde met Daniel Ricciardo en Esteban Ocon. Problemen in de ochtend en in de middag. AlphaTauri oogde wederom degelijk en lijkt qua pace niet onder te doen voor Renault en McLaren op dit moment. Geen rare uitschieters naar boven, gewoon testen en ronden rijden.

Een rare uitschieter was er wederom voor Sergio Perez die zijn roze ‘Mercedes’ van Racing Point naar de snelste tijd in de ochtend knalde, om de dag als tweede af te sluiten. Vermakelijk zijn de commentaren van blogs die menen dat Perez en Racing Point een wonderwapen hebben. Hoe komt Perez zo hoog in de tijdenlijst? Juist, door korte runs met weinig brandstof aan boord op nieuwe banden – precies zoals Raikkonen zijn tijd noteerde. Vrijdag de derde en laatste testdag van week een. Max Verstappen zal om 09:00 uur de pitlane uitracen en het stuur om 14:00 uur overgeven aan teamgenoot Alexander Albon. Namens Ferrari zien we Sebastian Vettel in actie en Mercedes zet wederom beide coureurs in. Wordt het weer een veelbesproken dag? En wat zijn de bevindingen van Verstappen na drie testdagen? Hem spreken we in de middag.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'