Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Frankrijk 2022

Kalff verwacht sterke comeback Verstappen: "Problemen waren eenmalig"

Max Verstappen wist in Oostenrijk niet te winnen voor het thuispubliek van Red Bull, mede door de problemen met het bandenmanagement. Ferrari had het beter voor elkaar en was een stuk sneller, maar in Frankrijk zal het volgens Allard Kalff 'gewoon' weer Verstappen versus Charles Leclerc worden. RacingNews365 blikt met de F1-expert vooruit op de GP van Frankrijk.

Leclerc Verstappen Austria
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPB

De Grand Prix van Oostenrijk verliep niet zoals Max Verstappen en Red Bull hadden gehoopt. Met de tweede plaats op zondag en P1 tijdens de sprintrace bleef de schade in het wereldkampioenschap Formule 1 echter beperkt. Charles Leclerc werd - los van wat problemen met zijn gaspedaal - overtuigend eerste in zijn pijlsnelle Ferrari.

Het verschil tussen Ferrari en Red Bull was afgelopen raceweekend groter dan normaal, in het voordeel van de Italiaanse renstal. Vooral bandenslijtage was een groot probleem bij het team van Verstappen. Het schepte een verontrustend beeld voor de volgende races op de F1-kalender, al vermoedt Allard Kalff dat het probleem in werkelijkheid veel minder groot is.

In gesprek met RacingNews365 wil de voormalig coureur niet één favoriet voor de overwinning aanwijzen in Frankrijk. "Het gaat tussen Verstappen en Leclerc, dat is waar je van uit moet gaan. Als we kijken naar de vorige twee races, dan is Verstappen misschien niet de uitgesproken favoriet, maar het zal wel gaan tussen hem en tussen Leclerc."

Tijdens het raceweekend in Frankrijk wordt het snikheet, maar tot extra betrouwbaarheidsproblemen voor Ferrari zal het volgens Kalff niet zorgen. "Als hij stuk gaat, dan gaat hij stuk. Daar heeft het weer niet echt invloed op, al zou ik als ik Leclerc was tóch niet echt met een gerust hart die auto starten."

Het was uiteindelijk niet de Monegask, maar teamgenoot Carlos Sainz die uitviel. "Maar Leclerc had ook problemen. Weliswaar van een andere aard, maar het waren wel problemen in de laatste ronden van de wedstrijd. Sainz kan door zijn kapotte motor nog wel eens een straf krijgen. Die tel ik dan ook niet mee in de strijd om de top drie posities.

Sprintrace-format nadelig voor Red Bull

Het warme weer in Le Castellet maakt wél verschil bij het bandenmanagement. Warmer weer betekent sneller slijtende banden, iets waar Red Bull in Oostenrijk last van had. Kalff legt echter uit waarom men zich niet gelijk zorgen hoeft te maken: "Ik denk dat die problemen die Verstappen en Red Bull daar hadden, eenmalig zijn."

"Dat heeft er mee te maken dat we in Oostenrijk een sprintrace hadden, waardoor je eigenlijk op vrijdagmiddag klaar bent met het afstellen van de auto. Daarna mag er niks meer aangepast worden." Tijdens het sprintweekend gelden de parc fermé-regels namelijk al op vrijdag na de eerste vrije training.

Volgens Kalff is het hier mogelijk mis gegaan. "Ik denk dat ze bij Red Bull de zaterdag nog wel hadden kunnen gebruiken om dat alles onder controle te krijgen, want je gaat mij niet vertellen dat je in Silverstone alles onder controle hebt en een week later in Oostenrijk ineens geen kans meer maakt op de overwinning. Dat gaat er bij mij niet in. Er zijn meer redenen waarom het in Oostenrijk niet goed liep met Verstappen. Het zou mij niks verbazen als ze de zaterdag gemist hebben."

Kalff: 'Vanaf de eerste testdag zat Ferrari er al bij'

Ferrari had de zaterdag in Oostenrijk niet nodig om te winnen. Het enige trainingsuur voorafgaand aan de parc fermé-regels was genoeg voor de Italiaanse renstal. Volgens Kalff heeft dit team hier ook een voordeel op de concurrenten. "Het enige team wat er het hele jaar al vanaf vrijdagochtend meteen bij staat, dat is Ferrari."

"Vanaf het begin van het jaar zitten ze er al bij. Red Bull, Mercedes en de andere teams natuurlijk ook, maar die hebben wel eens dat het vrijdag niet allemaal lekker loopt en zaterdag zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ferrari, echter, zij staan er sinds de allereerste test in Barcelona meteen bij. Dat dit ook in Oostenrijk het geval was, is voor mij ook niet vreemd en dat ze uiteindelijk de sterksten waren, dat zou daar wel eens mee te maken kunnen hebben."

Geen reden tot paniek bij het Verstappen-kamp, aldus de Viaplay-analist. "Je hebt maar een uur voordat de parc fermé regels ingaan, dus daardoor denk ik dat het in Oostenrijk (bij Red Bull, red.) een beetje een vertekend beeld heeft gegeven en dan hoop ik dat het in Paul Ricard weer meer is als in Silverstone", zo beargumenteert de voormalig coureur.

Ook interessant:

Verstappen moet afrekenen met sterker Ferrari

Zelfs al wint Ferrari in Frankrijk, dan nog ligt Verstappen vóór. De vraag of men niet gewoon teamorders in het leven moet gaan roepen, lijkt dan ook gerechtvaardigd. Jullie gaven jullie mening al, maar hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk erover?

Formule 1 GP Frankrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier

5 reacties

Viaplay
x
Interview Salo: "Dit is het belangrijkste verschil tussen Verstappen en Leclerc"