Als het GP-seizoen dan eindelijk echt begint met de eerste vrije training duurt het welgeteld tien minuten voordat we Max Verstappen bovenaan de tijdenlijst zien staan. Met zijn eerste de beste getimede ronde is hij direct sneller dan alles en iedereen op de medium band. Echter, hij doet meteen zijn beklag: "Alles is veel slechter (dan voorheen, tijdens de wintertest, red.)."
Na zijn eerste run licht hij de problemen wat verder toe en wijst hij naar het op- en terugschakelen. Ook springt de auto wat over het circuit, Verstappen klinkt zo vroeg in de sessie allesbehalve happy.
Hij laat in George Russell de Mercedes-coureur als eerste belager tot op twee tienden naderen, maar de leiding behoudt hij, in ieder geval op die medium banden. Als Oscar Piastri echter als eerste voor de zachte banden opteert, wordt Verstappen een plekje naar achteren verwezen. Lando Norris (zacht) volgt dat voorbeeld en doet het nog net ietsje beter.
Die 'snelle' tijden worden in perspectief geplaatst als de RB's zich van voren melden met Daniel Ricciardo als nieuwe lijstaanvoerder. De baan wordt duidelijk sneller en sneller en Verstappen zakt steeds verder terug, terwijl hij kritisch blijft over het gedrag van zijn auto. Op een nieuw setje medium banden nadert hij Ricciardo tot op drie tienden.
En daar blijft het ook bij. Nadien gaat Verstappen enkel nog in de rondte op gebruikte banden (medium dus) en laat hij de zachte banden in zijn geheel links liggen. De verhoudingen ten opzichte van de Visa Cash App RB vertekenen daarmee, te meer omdat het aantal teams dat op zachte banden heeft gereden zich beperkt tot RB, McLaren en Stake F1.
In de slotminuten horen we Verstappen nog een keer via de boardradio en de problemen met het 'inconsistent terugschakelen' houden aan. Werk aan de winkel dus voor Red Bull. Achter de twee teams op zachte banden mengen de coureurs van Red Bull, Mercedes en Ferrari zich, een groepje waar ook Fernando Alonso zich in mengt.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!