We hebben al meerdere prachtige inhaalraces van Max Verstappen mogen aanschouwen dit seizoen. Zo zagen we de Nederlander bijvoorbeeld in Hongarije, België en Italië de race winnen terwijl hij ver van de eerste startrij startte. In Monza maakte Red Bull de keuze om een flinke gridstraf te incasseren voor Sergio Perez waardoor hij startte vanaf P13. Ook durfde het team aan Max Verstappen een gridstraf te laten incasseren waardoor de Nederlander daarmee vanaf P7 startte. Red Bull-Technical Director Pierre Waché laat weten dat ze enigszins konden voorspellen dat Verstappen alsnog kans maakte om de race te winnen. "Op basis van onze snelheid en onze voorspellingen dachten we dat het goed zou zijn om een back-up optie te hebben voor Max dat we nog een straf nemen (na de gridstraf in Spa, red.). Het was maar vijf plaatsen."
Gridstraffen op specifieke circuits
De Oostenrijkse renstal koos er bewust voor om de gridstraffen te incasseren op circuits als Spa en Monza aangezien het inhalen hier een stuk gemakkelijk gaat dan op bijvoorbeeld Zandvoort. Voorafgaand aan de race in Monza werd aan Waché gevraagd of hij er vertrouwen in heeft dat Red Bull de race kan winnen ongeacht vanaf welke positie ze starten. "Het vertrouwen is lager dan wanneer we als eerste starten. Maar we hebben wel wat vertrouwen daarin ja." De Oostenrijke renstal bleek uiteindelijk gelijk te hebben. Na enkele rondes leidde Verstappen de race al en had Ferrari niets in te brengen tegen de Nederlander.
Meest gelezen