Om de DRS-zone op het rechte stuk van start-finish te verlengen wil men van de laatste bocht (de Arie Luyendijk bocht) een kombocht maken waar de Formule 1-coureurs met open DRS volgas doorheen moeten kunnen rijden. Bandenleverancier Pirelli uitte recent haar zorgen over dat plan, omdat er teveel druk op de banden zou komen te staan met alle mogelijke gevolgen van dien. Het maken van banden die deze bocht aan zouden kunnen, was volgens de Italianen een grote uitdaging. Jan Lammers, directeur van de Grand Prix van Nederland, geeft echter aan dat alle betrokken partijen tot een oplossing kunnen komen: "De gesprekken daarover verlopen op dit moment crescendo. Men moet niet vergeten dat er altijd 'gezonde' conflicten blijven bestaan in de sport", aldus de autosportveteraan in gesprek met RacingNews365 . "Zelfs binnen een Formule 1-team heb je te maken met conflicterende belangen. Aerodynamica-specialisten willen de vrijheid om een zo compact mogelijk ontwerp op papier te zetten, terwijl de motor-afdeling juist ruimte wil hebben onder de kap om grote radiatoren kwijt te kunnen. Zoeken naar compromissen is inherent aan de sport en het is dan ook logisch en Pirelli's goed recht om hun voorkeuren uit te spreken." Wie er uiteindelijk aan het langste aan gaat trekken in die zoektocht naar een compromis, of dat er misschien een gulden middenweg wordt gevonden, is vooralsnog niet duidelijk: "Maar laat ik het zo zeggen, Pirelli bepaalt niet hoe het circuit eruit komt te zien. Wij hebben te maken met de FIA en FOM en die zullen adviezen van Pirelli vast ter harte nemen, maar ze bepalen het niet."
Meest gelezen