Liam Lawson heeft het ontzettend zwaar in zijn eerste weken bij Red Bull. De Nieuw-Zeelander werd de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen, maar scoorde tot nu toe geen punten. Het maakt dat er zelfs al over een mogelijke switch met Yuki Tsunoda wordt gesproken. Red Bull last voor komende week een spoedvergadering in om de prestaties van Lawson te bespreken én te kijken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Jan Lammers heeft te doen met Lawson, zo vertelt hij in een interview met RacingNews365.
"Iedereen is natuurlijk gechoqueerd", vertelt Lammers. "Wat ik best wel heftig vind om te zien, is dat die arme jongen al de vragen van journalisten moet beantwoorden terwijl hij zelf nog zoekt naar de antwoorden op die vragen. Al de dingen die in zijn hoofd rondspelen en wat vragen voor hem zijn, daar verwacht de journalistiek dan antwoord op. Dat is natuurlijk ontzettend moeilijk, want hij heeft zijn handen al vol om zijn carrière te redden. Je weet ook dat je gewoon jaren daar naartoe hebt gewerkt, met de familie natuurlijk. En dan kom je op het punt dat je kan shinen en valt het als los zand uit je handen."
Lawson staat dan ook voor een immense taak, ziet Lammers. "De veerkracht die natuurlijk zo kenmerkend is voor topsporters, moet hij nu in één keer gaan tonen. Dat is toch wel heel vroeg in het seizoen, dus ik hoop dat ze het geduld hebben wat ze met Sergio Perez hebben gehad. Maar die situatie is niet vergelijkbaar. Om met Perez door te gaan en hem aan te houden, is natuurlijk een ander verhaal dan in het stadium waar noch Tsunoda, noch Lawson veel punten gescoord hebben. Om nu te wisselen, dat is wel een serieus dilemma. Je kunt zeggen: 'zullen we het dan nu maar doen?' Want nu hebben ze aan beide kanten nog weinig (punten red.) gescoord."
Charmant
Maar zou het wel eerlijk zijn als Red Bull Lawson en Tsunoda nu al wisselt? "In een moreel opzicht natuurlijk niet. Ik vind dat je Red Bull met al haar ervaring op het gebied van Red Bull-junioren wel enige expertise mag toevertrouwen qua beoordelen van talent. En als zij die keuze hebben gemaakt, dan vind ik het ook wel charmant als je gewoon achter die keuze kan staan. Het is een uitzonderlijk moeilijke situatie. Dat gezegd hebbende is het ook wel een situatie waar ze voor gekozen hebben."
Lammers wil niet spreken van een fout van Red Bull. "Zij hebben die keuze gemaakt, blijf er dan even achter staan. Dit zijn allemaal geen fouten. Ik weet zeker dat ze op basis van signalen dachten dat het hem was. Dat is natuurlijk prima en ik denk ook dat Lawson het aan alle kanten heeft laten zien. Niemand was verbaasd over die keuze, laten we daar ook eerlijk in zijn. Iedereen stond erachter: Lawson, goede keuze. Ik heb geen mensen gehoord van: 'wat moeten ze daar nou mee'. Het is gewoon moeilijk, zeker wanneer de competitie zich duidelijk afspeelt in het derde cijfer achter de komma."
Volgens Lammers helpen de kleine verschillen in het veld ook niet. "Red Bull heeft een heel smal werkvenster waarin ze hun auto redelijk voor elkaar krijgen. En dan ook nog eens in de handen van Max. Dat is in de eerste plaats een ingespeeld team, met Gianpiero Lambiase en zijn team eromheen. Zij kunnen lezen en schrijven met elkaar, dus die kunnen vrij snel handelen, diagnoses stellen en correcties maken. Voordat Liam aan het echte rijden toekomt, moet hij ook zo'n ingewikkelde auto naar zijn hand zetten. Dat is gewoon ontzettend moeilijk. Hij wordt dubbel belast."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dubbel belast
"Je kunt nu wel van rijders gaan wisselen, maar krijgt de rijder die Lawson opvolgt niet te maken met hetzelfde probleem?", vraagt Lammers zich hardop af. "Begin je dan weer opnieuw? De moeilijke inschatting is nu of je van rijders gaat wisselen en dat de andere rijder weer op nul moet beginnen met de moeilijke auto en setup. Of ga je gewoon door met Lawson, die op vrijdag, zaterdag en zondag weer iets anders heeft geleerd. Dat gaat op een gegeven moment ergens toe leiden. Ga je dat doorbreken en weer opnieuw beginnen, of niet? Dat zijn de moeilijke punten op dit moment."
Lammers beaamt ook dat er een risico zit in de promotie van Tsunoda. "Jazeker. Ik denk dat de gedachte om Max in de Racing Bull te zetten natuurlijk ook vaak naar boven is gekomen. Je mag Max wel ongeveer twee of drie tienden beter inschatten dan Tsunoda. Waar sta je dan? Dus er zijn allerlei moeilijke keuzes, gedachten en dilemma's. Als we even in voetbaltermen praten, dan heeft een coach daar natuurlijk wekelijks mee te maken. Die heeft allemaal goede spelers, maar wie zet je in de basis? Dat is waar Red Bull nu even voor staat."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!