Helmut Marko was twee decennia lang een belangrijke spil in de Red Bull-organisatie. Hij trok coureurs aan en legde verantwoording af aan de grote Red Bull-baas Dietrich Mateschitz. Alhoewel, vaak volgde Mateschitz Marko blind in zijn overtuigingen.
"Dietrich Mateschitz heeft een wereldwijd concern opgebouwd en ik heb hem gewoon mijn ideeën en eisen doorgegeven. Dat behoefde dan vaak maar een korte toelichting."
"Dat waren bijvoorbeeld dingen als het vervangen van de Renault-motoren door Honda-krachtbronnen. Dat was een gesprek van twintig minuten en toen was het besloten", aldus Marko tegenover F1-Insider.
Het kan echter nog sneller, bijvoorbeeld toen het enkele jaren geleden over het veiligstellen van Max Verstappen ging: "Nog sneller ging het, geloof ik, met het langste en duurste Formule 1-contract van Max Verstappen. Ik weet niet meer in welk jaar dat was, maar de vraag kwam op tafel of het gerechtvaardigd was. Het ging immers om relatief veel geld."
"Het antwoord luidde uiteindelijk 'ja', want zonder Verstappen zouden we geen wereldkampioen meer worden. Zo gingen die gesprekken dus. Hij begreep meteen waar het om ging en steunde mijn ideeën, of juist niet."
"Maar zelf kwam hij ook met bepaalde statements. Hoe hij dan van bepaalde details wist? Het was mijn taak om hem de feiten te presenteren en hem uit leggen waarom en hoe iets wel of juist niet moest gebeuren."
Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!