Na een meer dan matige kwalificatie kwam Charles Leclerc niet verder dan een negentiende plek tijdens de Grand Prix van Spanje. Alleen de Williams van Logan Sargeant was langzamer. Omdat het team besloot de versnellingsbak te wisselen bij de Monegask moest hij vanuit de pitlane de race aanvangen. Hij wist zichzelf naar een elfde positie te rijden terwijl zijn teamgenoot Carlos Sainz vanaf de tweede startplek terugviel naar de vijfde positie. Geen lekker weekend dus voor de Italiaanse renstal.
Leclerc had meer gehoopt
Charles geeft na afloop van de race eerlijk aan dat Ferrari meer worstelt met de auto dan hij gehoopt had. "Het gevoel in vergelijking met zaterdag (in de kwalificatie) is beter zondag. Maar we zijn nog steeds langzaam." "We hadden de harde band en we gingen ervan uit dat dit een goede band was voor ons. Dit bleek helemaal niet het geval, de band had geen grip, al helemaal niet aan de voorkant. Maar bij de volgende set harde banden deed ik precies hetzelfde en toen werkte het wel. Het lijkt erop dat we de banden niet in het optimale wekvenster weten te krijgen. En als dat ons wel lukt, verrast dat ons. Er is dus veel werk aan de winkel."
Bandentemperatuur lijkt de boosdoener te zijn
De Monegask heeft wel een idee waar het teleurstellende tempo van Ferrari vandaan komt: "De temperatuur kwam wel in de banden, maar de slijtage ook en de slijtage kwam sneller dan de temperatuur. Ik had echt onderstuur like crazy ." Het probleem zit hem dan ook voornamelijk in de temperatuur van de banden. "We missen veel snelheid, vooral in de race. Ik denk dat we echt ons moeten focussen op de pieken van de performance in de banden, en hoe we daar beter mee om kunnen gaan. Twee of drie graden geeft een ontzettend groot verschil in balans. Ook als de wind een beetje van richting verandert, verandert de auto ook. Dat is dus erg lastig." Voor nu moet de focus liggen op de aankomende races. "We moeten proberen om deze upgrade goed te begrijpen en zo kunnen we de volgende races de uitvoering van de upgrade maximaliseren", concludeert de Ferrari-coureur.
Meest gelezen