De eerste en enige vrije training op het Circuit of the Americas was cruciaal voor het resterende verloop van het sprintweekend in de Verenigde Staten en daarom verschijnen er gelijk veel coureurs op de baan. In het geval van Haas, AlphaTauri en Aston Martin was het ook de enige mogelijkheid om de flink geüpdatete auto's te testen.
Het was Max Verstappen die uit de startblokken schoot en tijdens de inleidende beschietingen meteen een ruime seconde sneller was dan de rest. Dat op de harde banden, terwijl veel anderen op het medium rubber stonden. Na een kwartiertje kroop de concurrentie dan toch wat dichterbij, met Lewis Hamilton op harde banden op 0,044 seconden.
Even later dook Lewis zelfs met een tiende van een seconde onder de tijd van Verstappen. Alleen Lando Norris wist verder nog enigszins in de buurt te blijven, maar op de medium banden kwam hij 0,2 seconden tekort. De andere coureurs gaven minstens een halve seconde toe. De rest volgde op minstens een halve seconde achterstand van de twee oud-rivalen.
Lange runs
Omdat de Formule 1-teams alles in een training moeten stampen, volgden er al snel enkele langere runs van sommige teams. Hamilton en Verstappen maakten halverwege de training de overstap en gingen op hun harde banden verder met de lange runs.
Daarin leek Hamilton ruimschoots de snellere van de twee, met een verschil van gemiddeld meer dan anderhalve seconde per ronde, zoals in de tabel hieronder is te zien. Russell was zelfs nog een stukje sneller en ook Perez was ongeveer even snel als Verstappen.
Natuurlijk weten wij niet wat het verschil was qua brandstof aan boord. Het verschil is zo wel erg groot, dus dat lijkt een vertekend beeld te zijn.
Artikel gaat verder onder de afbeelding
Lange run Red Bull vs. Mercedes
Ronde | Verstappen (H) | Hamilton (H) | Russell (H) | Perez (H) |
---|---|---|---|---|
1. | 1:43.649 | 1:41.412 | 1:40.113 | 1:43.368 |
2. | 1:42.923 | 1:40.817 | 1:40.938 | 1:42.909 |
3. | 1:42.897 | 1:41.111 | 1:40.915 | 1:43.141 |
4. | 1:42.854 | 1:42.552 | 1:40.328 | 1:43.184 |
5. | 1:43.775 | 1:41.658 | 1:40.968 | 1:44.114 |
6. | 1:42.523 | 1:41.482 | 1:41.729 | 1:43.584 |
7. | 1:43.204 | 1:41.490 | 1:42.816 | |
8. | 1:43.559 | 1:42.111 | ||
GEM | 1:43.173 | 1:41.505 | 1:40.926 | 1:43.153 |
Zachte banden
Ondertussen reed Norris verder met een nieuwe set medium banden, waarmee hij de snelste tijd noteerde, een tiende sneller dan Hamilton.
Met nog een klein kwartier op de klok zagen we de eerste zachte banden tevoorschijn komen. De snelste tijd van Norris bleef niet lang staan, want de ene na de andere coureur was op de zachtste band sneller.
Max Verstappen was de snelste man op de baan tijdens die runs op de zachte banden, maar Lewis Hamilton zat hem op de hielen. De Brit noteerde zelfs twee snelste sectoren, maar in de derde sector verloor hij plots drie tienden op de Nederlander.
Daardoor kon Charles Leclerc zich in de Ferrari op de tweede plek nestelen, Perez sluit aan op P4. Kevin Magnussen was de vreemde eend in de bijt op P5, met zijn geüpdatete Haas-bolide. Lance Stroll reed door remproblemen slechts een handvol ronden en bungelt daarom onderaan.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van de Verenigde Staten 2023?
Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!
Speel meeAbonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!