Charles Leclerc, die op het laatste moment de grieperige Sebastian Vettel verving, kwam woensdag na 132 ronden tot een elfde tijd van 1:18.289, zo’n anderhalve seconde achter de snelste man van de dag, zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes W11. Volgens de Monegask is het snelheidsverschil eenvoudig te verklaren. "We hebben onze aanpak vergeleken met vorig jaar een beetje veranderd", aldus Leclerc ten overstaan van RacingNews365 . "Vorig jaar ging het geweldig tijdens de test, maar de races verliepen minder goed. Daaruit hebben wij onze lessen getrokken. We gaan nu uit van onszelf. En dat moet zich gaan uitbetalen." Volgens Leclerc bestond de eerste testdag voornamelijk uit het vergelijken van data vanuit de fabriek in Maranello met data die op het circuit werden vergaard. "Ik heb niet echt op de limiet gereden", beweert de tweevoudig Grand Prix-winnaar. "Maar hoe meer ronden we rijden, des te meer we vertrouwen kunnen meenemen naar Melbourne. We hebben veel geleerd, ik heb er een positief gevoel over." Op de vraag of de nieuwe Ferrari SF1000 meer downforce genereert dan zijn voorganger reageert de 22-jarige ietwat ontwijkend. "Moeilijk om daar nu al iets over te kunnen zeggen. Het gevoel in de bochten is vrij goed, maar ik vind het lastig om verschillende jaren met elkaar te vergelijken. De eerste race is een goede graadmeter straks, dan kunnen we ook de banden beter beoordelen. Het is nu vrij koud in Barcelona, en dat heeft invloed op de banden." Leclerc bevestigt tenslotte dat de nieuwe Ferrari min of meer een flexibele basis afstelling kent. "Sebastian en ik hebben verschillende rijstijlen. Dat maakt het vorig seizoen wel eens lastig de auto voor ons beiden goed te laten werken. In sommige races hadden we het daardoor zwaar. We hebben nu meer flexibiliteit en dat moet er voor zorgen dat de auto beter bij onze verschillende rijstijlen aansluit."
Meest gelezen