"Spa wordt een echte test voor ons, omdat het waarschijnlijk het circuit is waar onze problemen het meest zichtbaar zullen zijn", aldus Charles Leclerc na afloop van de Grand Prix van Hongarije. Op de Hungaroring was Ferrari opnieuw totaal niet in staat om zich in de kop van het veld te nestelen, waardoor de Monegask zich schrap zette voor de race in België.
Het liep helemaal anders. Op de vrijdag was Leclerc nog allerminst tevreden en leek Ferrari absoluut geen rol van betekenis te gaan spelen. Maar op de zaterdag verraste Leclerc vriend en vijand door in de kwalificatie de tweede tijd te rijden en, door de gridstraf van Verstappen, op die manier de poleposition te claimen.
In de race hield Leclerc knap de aanstormende Verstappen en Lando Norris achter zich, waardoor hij na de diskwalificatie van George Russell de derde plek kon overnemen. Na afloop sprak Leclerc met onder andere RacingNews365, waarin hij wel eerlijk is over de snelheid van Ferrari: "Het is heel simpel. We zijn gewoon niet snel genoeg. Voor mijn gevoel waren we qua snelheid de vierde auto. McLaren en Red Bull waren zoals verwacht snel, maar Mercedes was onverwacht snel."
Geen positief weekend
Poleposition en, uiteindelijke, P3, voor één McLaren én beide Red Bulls. Normaal gesproken zou je zeggen dat dat een zeer positief resultaat is voor het zo geplaagde Ferrari. Leclerc ziet dat echter helemaal anders: "Nee dat was het niet. Als er een Red Bull voor ons had gestaan, dan was het een positief weekend geweest."
"Maar nu staat Mercedes ervoor," aldus een terneergeslagen Leclerc die deze woorden uitsprak voor de diskwalificatie van George Russell. "We dachten dat wij ongeveer dezelfde snelheid hadden als zij. Maar dat was niet het geval en zij waren gewoon beter. Dus zo'n resultaat vind ik niet bepaald positief.
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!