Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Leclerc woedend en teleurgesteld na Ferrari-blunders: "Zoveel fouten, dit mag niet gebeuren"

Charles Leclerc zag een mogelijke overwinning door het putje wegspoelen toen zijn team fout op fout stapelde in het regenachtige Monaco. Na afloop van de race houdt hij zich niet in.

Charles Leclerc
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Charles Leclerc lag comfortabel op de eerste positie, met een voorsprong van zo'n vijf seconden, toen het tijd was om de regenbanden in te wisselen voor intermediates of droogweerbanden. Ferrari pakte het echter helemaal verkeerd aan en enkele minuten later lag Leclerc plots op P4, waar hij ook finishte.

Charles was woedend op de radio en ook na de race houdt hij zich niet in. "Teleurgesteld is niet het goede woord", begint hij bij Sky Sports. "Fouten kunnen soms gebeuren, maar over het algemeen zijn er deze zondag teveel fouten gemaakt."

Leclerc snapt er niets van

In eerste instantie leek het tactische devies duidelijk. De topteams zouden van regenbanden meteen naar droogweerbanden gaan en de intermediates overslaan. Toen Sergio Perez echter besloot toch een tussenstap te nemen, reageerde Ferrari met alleen Leclerc. Toen ging het dus helemaal mis.

Leclerc reageert na afloop van de race: "In deze omstandigheden vertrouw je op wat het team ziet. Er zijn me tijdens de race vragen gesteld: bijvoorbeeld of ik van de regenbanden meteen naar de droogweerbanden wilde wisselen. Ik zei 'ja, maar niet nu, later in de race'", aldus de Monegask, wiens team vervolgens toch een andere tactiek koos.

"Ik snap niet waarom we van gedachten zijn veranderd om toch eerst naar de intermediate banden te gaan. Ik werd geundercut en daarna werd ik samen met Carlos naar binnen gehaald... Dat mag niet gebeuren, dit kunnen we ons niet veroorloven."

Leclerc diep teleurgesteld

En zo was het opnieuw een tranendal voor Leclerc in zijn eigen Monaco. Dit keer was het niet zijn eigen schuld, maar Ferrari's schuld. Het went, maar alsnog had dit niet mogen gebeuren, benadrukt de nummer twee in het kampioenschap.

"Het is lastig, net als de vorige jaren. Het went om teleurgesteld terug naar huis te gaan in Monaco, maar dit mag niet gebeuren. Zeker op dit moment, we zijn heel sterk, onze pace is goed en we moeten deze kansen pakken."

"We mogen niet zoveel punten mislopen op deze manier. Het is niet van plek één naar plek twee, maar van plek één naar plek vier, want na de eerste fout maakten we er nog een. Ik hou van mijn team en ik ben er zeker van dat we weer sterker terug zullen komen, maar dit doet heel veel pijn."

Een rotzooi, zo vat Leclerc het tot slot allemaal samen. "De eerste beslissing was verkeerd en vanaf dat moment was het een rotzooi. Ik weet niet of het paniek was. Ik hoor niet wat er op de achtergrond gebeurt. Het bericht dat ik kreeg bij mijn pitstop was niet duidelijk en toen ging ik helemaal los op de radio, want ik wist dat het toen voorbij was."

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

29 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez