Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Loeb had voordeel van slechte maandag: "Niet erg om later te starten"

Voor de vierde keer neemt rallylegende Sébastien Loeb deel aan de Dakar-rally en voor de vierde maal doet de Fransman dat in een Peugeot. Ondanks dat de 44-jarige zichzelf niet tot de favorieten schaart, houdt menigeen rekening met Loeb. Dinsdag zegevierde hij in de tweede etappe van Dakar 2019.

Veel scheelde het echter niet: na 342 kilometer gassen door de Peruviaanse woestijn had Loeb een eindtijd die acht seconden sneller was dan die van concurrent Nani Roma. De Nederlander Bernhard ten Brinke werd keurig derde, op één minuut en twintig seconden van de winnende Fransman.

Na een minder voortvarend verlopen maandag was de dagzege het succes waarop Loeb had gehoopt. "Het was een goede etappe voor mij", blikt hij terug middels een understatement. "Ik had geen problemen. We hebben getracht een goed ritme aan te houden en dat was niet gemakkelijk, maar uiteindelijk kregen we het voor elkaar om de etappe te winnen." De auto's stonden dinsdag vooraan aan het vertrek - vrij uniek, aangezien de motoren normaliter als eerste van start gaan. "Dat leverde geen problemen op", meent Loeb. "Het was voor ons echter niet verkeerd om iets verder naar achteren te starten", wijst hij op het resultaat van maandag, wat hem en navigator Daniel Elena later deed verschijnen aan de start - vanwege de klassementsvolgorde waarin werd vertrokken. Na twee dagen racen door Peru vinden Loeb en Elena zichzelf terug op de vijfde positie, binnen twee minuten van raceleider Giniel de Villiers. Ten Brinke bezet overigens een sterke tweede plaats, op 28 seconden van de Zuid-Afrikaanse koploper.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi