Guanyu Zhou werd op 30 mei 1999 geboren in Shanghai, China. De coureur begon in 2007 aan zijn carrière, zoals eigenlijk iedereen, in de karts. In 2012 verhuisde Zhou naar London om naam te maken in Europa. Dit lukte hem al snel, want in 2013 won hij al twee kampioenschappen in de Europese en Britse Rotax Max Juniorklassen.
Dit werd opgemerkt bij Ferrari, waardoor de Chinees in 2014 werd opgenomen in het juniorenprogramma van de Italiaanse renstal. Zo klom hij omhoog en kwam hij voor Prema uit in de Italiaanse Formule 4. Hier werd hij tweede achter zijn teamgenoot, Ralf Aron, waarna hij uiteindelijk in 2016 zijn debuut maakte in de Europese Formule 3-klasse. Hier bleef hij drie jaar hangen en hij wordt achtereenvolgend dertiende, achtste en nog eens achtste in het kampioenschap.
Drie jaar Formule 2
Na drie jaar in de F3 stapt Zhou over naar de Formule 2, waar hij in zowel 2019 als 2020 en 2021 uitkomt voor UNI-Virtuosi Racing. In 2019 maakte hij de overstap van het juniorenprogramma van Ferrari naar de Renault-opleiding. Als junior van het Franse team wordt hij zevende, zesde en afgelopen seizoen uiteindelijk derde in het eindklassement van de Formule 2. Tussendoor won hij nog het Aziatische Formule 3-kampioenschap, maar gekeken naar het deelnemersveld was hij dat eigenlijk ook aan zijn stand verplicht.
De toekomst van Zhou bleek echter niet bij Alpine (voorheen Renault, red.) te liggen, maar bij een team dat banden heeft met Ferrari. Nadat Kimi Raikkonen aankondigde te stoppen in de Formule 1 was er ineens een plaats vrij in de koningsklasse van de autosport. Naast Zhou was onder andere F2-kampioen Oscar Piastri in beeld voor het stoeltje, maar de Chinees wist behulp van zijn sponsorgeld en de commerciële meerwaarde van zijn Chinese achtergrond het stoeltje te veroveren.
Zhou heeft met zijn zes jaren in de Formule 3 en Formule 2 meer dan genoeg ervaring in de hogere raceklassen onder de F1, maar won in die toonaangevende klassen geen titel. Alleen in zijn derde jaar in de Formule 2 kwam hij nog enigszins dichtbij. Alfa Romeo-teambaas Frederic Vasseur liet eerder al weten dat het geld en de sponsoren een belangrijk onderdeel waren van de deal met Zhou. Vasseur benadrukt echter dat het een getalenteerd coureur is en hij hoge verwachtingen heeft van de Chinees.
Check hieronder het overzicht van de single seater-carrière van Zhou. Hierbij zijn eenmalige evenementen zoals de Macau GP niet in meegenomen.
Single Seater Statistieken Guanyu Zhou
Jaar | Serie | Races | Zeges | Podiums | Eindpositie |
---|---|---|---|---|---|
2014 | Italiaanse F4 Winter Series | 2 | 0 | 2 | N.v.t. |
2015 | Italiaanse F4 | 21 | 3 | 9 | 2e |
2015 | Duitse F4 | 9 | 0 | 2 | 15e |
2016 | Europese F3 | 30 | 0 | 2 | 13e |
2016 | Toyota Racing Series | 15 | 1 | 4 | 4e |
2017 | Europese F3 | 30 | 0 | 5 | 8e |
2018 | Europese F3 | 30 | 2 | 6 | 8e |
2019 | Formule 2 | 22 | 0 | 5 | 7e |
2020 | Formule 2 | 24 | 1 | 6 | 6e |
2021 | Aziatische F3 | 15 | 4 | 5 | 1e |
2021 | Formule 2 | 22 | 4 | 9 | 3e |
Totaal | 220 | 15 | 55 |
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!