Er waren tijden dat Max Verstappen dé bandenfluisteraar van de Formule 1 werd genoemd. Nu valt die eer te beurt aan Lewis Hamilton, dat is althans als we Helmut Marko moeten geloven . Feit is dat Mercedes met name op de medium banden beter voor de dag lijkt te komen dan Red Bull. Marko doet een gooi naar het hoe en waarom daarvan. "Als we helemaal zeker weten waar dat aan ligt, dan hadden we dat al verholpen", zo begint de Oostenrijker zijn verhaal in gesprek met Motorsport-Magazin . "Het heeft zeker voor een deel te maken met het feit dat Max gedwongen wordt om op de absolute limiet te rijden, dat vergt meer van de banden." Hij wijst naar teamgenoot Sergio Perez die dat probleem niet heeft, omdat hij daar simpelweg niet toe in staat is, terwijl een Hamilton niet zoals Verstappen tot het gaatje hoeft te gaan: "Perez kan niet volle bak en vrij rijden, waardoor hij aanzienlijk minder last heeft van bandenslijtage. Maar dat verklaart niet alles, zo zwart-wit is het verhaal niet." De suggestie dat de Mercedes-bolide niet alleen zuiniger omspringt met de banden, maar dat het kampioensteam op die compound ook sneller is over één vliegende ronde, veegt Marko van tafel: "Dat is niet altijd het geval. Er waren ook kwalificaties waarin wij sneller waren op de medium band." Red Bull oogt over het algemeen wat beter op de zachte banden, zeker ook in verhouding tot Mercedes. Gevraagd of dat maakt dat Red Bull de favoriet is in de straten van Monaco, waar de zachte compound de logische keuze is, geeft Marko een hoopvol antwoord: "Als we het goed spelen wel ja."
Meest gelezen