2019 zou een overbruggingsjaar worden voor de Red Bull-Honda-combinatie. Door sterk in te zetten op de betrouwbaarheid en de doorontwikkeling van de motor - met desnoods straffen als gevolg - zou Honda het gat met de concurrentie moeten kunnen dichten. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko is de Japanse motorleverancier al een heel eind op weg, maar zijn er nog wel enkele vlakken waarop het beter kan. "Honda heeft in 2019 hele grote stappen gemaakt", zo luidt de analyse van de Oostenrijker tegenover Motorsport-Total . "Ze hebben precies dat geleverd wat ze hebben beloofd en misschien zelfs wel meer dan dat." Toch kan het beter, zeker op de zaterdagen, meent Marko. "Eigenlijk mist de motor alleen nog een fatsoenlijke kwalificatie-modus. Sinds de laatste update van de motor, in Rusland, is de Honda-motor in de race in ieder geval van hetzelfde niveau als de motor van concurrent Mercedes", zo stelt hij vast. "Wat betreft betrouwbaarheid hebben we nog geen enkel probleem ervaren. Dit jaar is er nog geen enkele motor écht stuk gegaan. Daarom zijn we meer dan tevreden met de samenwerking tussen Red Bull en Honda en als we zien wat er voor het komende jaar in de pijplijn zit, dan kregen we daar alleen maar meer vertrouwen van", aldus Marko. Het contract tussen Red Bull en motorleverancier Honda loopt tot en met het seizoen 2020. Vooralsnog is er nog geen duidelijkheid of de Japanners ook daarna nog in de koningsklasse van de autosport aanwezig zullen zijn.
Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin door Tim Coronel, Ruud Dimmers en Jeroen van Inkel uitvoerig wordt vooruitgeblikt op het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten.
Meest gelezen