Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko kan elk moment stoppen: "Kijken hoe de toekomst eruit gaat zien"

79 jaar is hij inmiddels en niet weg te slaan bij Red Bull. Zo lijkt het althans. In een tijd waarin het Red Bull-management is veranderd, schuwt Helmut Marko het niet om over zijn toekomst na te denken.

De afgelopen periode was voor Helmut Marko een achtbaan van emoties. In september werd Max Verstappen voor de tweede maal kampioen en een maand later overleed Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz. Daarna werd de samenwerking met Ford aangekondigd (vanaf 2026) en of er niets veranderd is, gaat Verstappen verder met het winnen van races. De wereldkampioen bezorgde Red Bull in Bahrein een geweldige start van het nieuwe seizoen. Voorheen hing Marko regelmatig met Mateschitz aan de telefoon om zaken uit de trainingen en de race te bespreken. Nu heeft hij contact met de nieuwe Red Bull-baas Oliver Mintzlaff. Maar niet zo frequent als eerst, vertelde Marko tegen Speedweek . "Het is niet meer zo dat ik na iedere training en wedstrijd contact heb. De directe, persoonlijke, vriendschappelijke relatie is er niet meer. Didi was een visionair, had emoties. Dat zie ik nu niet meer."

Onafhankelijk

Sinds het overlijden van Mateschitz heeft Marko de nieuwe baas Mintzlaff twee keer ontmoet. "Hij heeft inzichten gekregen van het team. In hoeverre hij met onze ideeën meegaat, moeten we zien. Red Bull Racing is altijd erg onafhankelijk geweest." Hoe de nieuwe relatie met de hoogste baas van Red Bull van invloed is op zijn eigen toekomst, dat weet Marko nu nog niet. "Ik heb geen contract en ben een vrij mens. Ik kan op elk moment stoppen als ik niet meer tevreden ben. Afwachten hoe de toekomst eruit gaat zien."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"