Formule 1-coureurs worden soms tijdens de kwalificatie naar de weegbrug geroepen als ze de pits inrijden. Dit proces is geheel willekeurig en conform het F1-reglement moet een coureur de orders opvolgen en zijn auto op de weegbrug plaatsen. Leclerc negeerde per ongeluk de call en reed door, tot het team hem vertelde dat hij de weegbrug gemist had. De Ferrari-monteurs duwden vervolgens zijn auto achteruit door de pitstraat om hem alsnog te laten wegen. Volgens Red Bull-adviseur Helmut Marko is dit duidelijk tegen de regels: "Als je dit consequent bestraft, zoals men ook in de juniorklassen doet, dan volgt een drastische straf", zo liet hij weten aan ORF. "Hij reed voorbij. Ze hebben niets aan de auto veranderd, maar volgens het reglement zou het een straf moeten zijn. Ik wens het hem niet toe, want hij heeft al zoveel pech gehad in Monte Carlo, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat het terugduwen dit vergrijp oplost."
Red Bull dient geen protest in
Marko zegt dat Red Bull geen protest in gaat dienen, maar denkt dat anderen dit wel gaan doen: "Ik denk niet dat we in hoeven te grijpen. Dit was zo duidelijk. Er zijn andere teams die ook achter hem staan en iedereen is er wel in geïnteresseerd om een plaatsje hogerop te komen. Wij gaan officieel niets doen." Volgens het F1-reglement heeft Leclerc artikel 35.1 A overtreden. Daarin staat dat een coureur direct gehoor moet geven aan de call om zich te laten wegen. In het verleden ontvingen diverse coureurs een straf voor het missen van de weegbrug, maar het verschil ten opzichte van deze situatie is dat zij het complete weegmoment misten. Leclerc stond, door hulp van zijn team, later alsnog op de weegbrug. Daarmee zou hij voldaan hebben aan artikel 35.2 van het reglement, tot op heden is er ook geen enkele melding dat de wedstrijdleiding een onderzoek heeft gestart.
Meest gelezen