Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Masi legt uit waarom een straf voor Norris terecht was

Er werden behoorlijk wat tijdstraffen uitgedeeld tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, de eerste kwam op naam van Lando Norris die Sergio Perez van de baan drukte. Maar was dat niet gewoon racen? Wedstrijdleider Michael Masi legt uit.

Er werd her en der met gefronste wenkbrauwen naar de vijf seconden tijdstraf voor Lando Norris gekeken. Hij verdedigde zijn tweede positie ten opzichte van Sergio Perez die buitenom kwam. De Mexicaan liet zijn auto staan aan de buitenkant, maar kwam asfalt tekort toen Norris zijn lijn hield. Wedstrijdleider Michael Masi legt ten overstaan van onder andere RacingNews365 uit waarom de stewards die straf uitdeelden. Dezelfde uitleg, zo legt hij uit, is ook van toepassing op de twee schermutselingen tussen die dezelfde Perez en Charles Leclerc later in de race, waar de Red Bull-coureur ook twee keer vijf seconden voor aan de broek kreeg. "In de situatie tussen Sergio en Lando was het zo dat Perez al volledig naast Norris zat. Op dat moment geldt voor de McLaren-coureur de verplichting om de Red Bull een autobreedte aan ruimte te gunnen. De stewards oordeelden dat in alle drie de gevallen die ruimte geboden had moeten worden." Als gevraagd wordt waarom deze regel niet van toepassing was toen Max Verstappen bij de start op Imola Lewis Hamilton van de baan dwong, geeft Masi aan dat de crux hem in het woordje 'start' zit: "Bij een start gaan we iets toegeeflijker te werk, maar dat is al jaren zo."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi