Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren plaatst vraagtekens bij Red Bull-keuze, kijkt naar F1-reglementen

Max Verstappen moest na een slechte kwalificatie en het wisselen van motoronderdelen vanuit de pitstraat starten, maar reed alsnog naar P3 toe in Brazilië. McLaren-teambaas Andrea Stella plaatst echter vraagtekens bij de aanpak van Red Bull.

Verstappen Norris Brazil Friday
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen werkte een dramatisch weekend af op Interlagos, tot hij tijdens de hoofdrace op zondag het tij wist te keren. Door verkeerde keuzes met de setup van de auto kwam hij in de kwalificatie al niet verder dan de zestiende plaats. Die startpositie ruilde hij een dag later in voor een pitlane-start, nadat Red Bull nieuwe motoronderdelen en wijzigingen aan de setup had doorgevoerd.

Die wijzigingen moesten het laatste redmiddel worden voor Verstappen om nog iets van zijn weekend te maken. Dat pakte uiteindelijk goed uit. Na een knappe inhaalrace kwam hij als derde over de streep, en zo beperkte hij de schade. Een knappe prestatie van de Nederlander én zijn team.

McLaren-teambaas Andrea Stella reageert tegenover onder meer RacingNews365 op de keuze van Red Bull. Heeft die nieuwe motor Verstappen inderdaad zoveel opgeleverd? "Wat de performance betreft en het gebruiken van een nieuwe motor... Ik weet niet hoe dat bij Honda zit, maar over het algemeen laten de hedendaagse motoren niet al te veel slijtage zien, in ieder geval niet op basis van het aantal kilometers dat ermee gereden wordt."

De keuze van Red Bull was dan ook niet zo voor de hand liggend, volgens Stella. "Daarom zou je normaal gesproken die motor ook niet zo snel vervangen, omdat je daar dan een tijd- of gridstraf voor krijgt. De performance die je normaal gesproken uit een nieuwe motor kunt halen, is niet voldoende compensatie voor de posities die je verliest door de straf."

Reglementen

Bij Red Bull maakte men echter de keuze om die nieuwe motor wél achterin de RB21 van Verstappen te leggen, en dat pakte goed uit. Dat roept bij Stella echter een volgende vraag op: hoe past die keuze binnen de reglementen?

"Nogmaals, ik weet niet hoe snel de performance afneemt voor Honda-motoren, maar als ik eerlijk ben, zit je met dit soort motorwissels ook wel op het randje van wat de reglementen toestaan. Ik zou namelijk graag willen begrijpen of de kosten van deze nieuwe motor ook onder de budget cap vallen. Als de motoronderdelen namelijk werden verwisseld wegens performance-redenen, zou dat onder de budget cap moeten vallen."

Volgens Stella is de budget cap-beredenering nog een argument om het nodig hebben van een nieuwe motor zo veel mogelijk te voorkomen. "Laten we even afwachten of dat het geval gaat zijn. Het is natuurlijk niet zo dat ik dat kan zien; dit is volledig een zaak voor Red Bull. Maar dit is wel de reden waarom wij het niet zouden doen: de kosten voor de nieuwe motor zouden onder de budget cap komen te vallen."

Ook interessant:

Wat hebben we met zijn allen genoten van Max Verstappen, juist toen stiekem het niemand meer verwachtte. Een wijze les voor iedereen, toch Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk?

Praat mee!

x
GP Brazilië McLaren plaatst vraagtekens bij Red Bull-keuze, kijkt naar F1-reglementen