Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren wijst naar oorzaak voor wederopstanding Verstappen en Red Bull

Terwijl Red Bull de afgelopen weken weer uit een diep dal lijkt te komen, heeft McLaren het ineens een stuk lastiger. Teambaas Andrea Stella weet echter precies waar dat aan ligt, zo legt hij uit in Singapore.

Stella Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

McLaren begon dit seizoen als het te kloppen team, terwijl Red Bull Racing na drie sterke jaren ineens wat terugviel. Sinds het raceweekend in Monza lijken de rollen echter weer omgedraaid te zijn. Max Verstappen pakte in Monza én Baku de zege, terwijl McLaren weer wat moet zoeken naar de competitiviteit. 

Dat blijkt ook in Singapore, waar Oscar Piastri en Lando Norris respectievelijk derde en vijfde werden in de kwalificatie. Maar waar komt die wederopstanding bij Red Bull ineens vandaan, en hoe komt het dat McLaren het juist tegen de Oostenrijkse renstal aflegt?

Daar heeft McLaren-teambaas Andrea Stella een tweeledige verklaring voor. "Het is een combinatie. Er is wel sprake van een algemene trend, want we zijn al even gestopt met de ontwikkeling van onze auto. We richten ons nu al volledig op 2026. We hebben een paar kleine onderdelen meegenomen naar Monza, maar verder richten we ons vol op 2026", zo legt de Italiaan uit tegenover onder meer RacingNews365. 

Geen verrassing

Voor Red Bull ziet die situatie er dus iets anders uit, stelt Stella. "Maar Red Bull is een van de teams die nog wel nieuwe onderdelen meeneemt naar de circuits. Zij hebben hier in Singapore een nieuwe voorvleugel, en hadden in Monza een nieuwe vloer."

"In ons geval komen er dus twee dingen samen: het feit dat we al even gestopt zijn met doorontwikkelen, en bepaalde karakteristieken van de circuits die wel of niet bij onze auto passen. Eén van die patronen zien we op circuits die zwaar zijn op de remmen, in combinatie met hobbels en kerbstones. Het andere patroon heeft te maken met lage downforce, zoals we in Monza en Baku zagen."

Stella gaat er echter wel vanuit dat McLaren nog wel even moeite blijft houden. "Ik verwacht dat Austin ook nog lastig gaat worden voor ons, want de bochten zijn daar op veel cruciale punten erg smal. Maar er zitten nog goede circuits aan te komen voor ons, zoals Brazilië, Qatar en Abu Dhabi." 

De wederopstanding van Red Bull is daarentegen dus geen verrassing voor de Italiaanse teambaas. "Het is voor mij geen verrassing dat Red Bull het hier in Singapore goed doet, op een circuit waar ze het voorheen altijd lastiger hadden. Het is Red Bull, zij zijn extreem capabel. Verstappen is Verstappen, daar hoeven we verder niets over te zeggen. We zouden de Formule 1 graag saai willen maken, en dat hebben we ook weleens gedaan. Maar het is een competitieve sport en je moet het gevecht accepteren."

Pakt Max Verstappen weer een podium of zege? Bij Unibet ontvang je dan liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Live Race Formule 1 GP Singapore 2025