Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Meningen verdeeld over nieuw puntensysteem voor F1

Al een aantal jaar worden er punten uitgedeeld aan de eerste tien coureurs die over de finish komen in een Grand Prix in de Formule 1. Maar moet dat systeem niet eens worden herzien? Verschillende coureurs uit het achterveld geven hun mening.

Start Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In de eerste jaren van de Formule 1 werden aan de vijf best geklasseerde coureurs punten uitgedeeld. Niet veel later kregen zes rijders punten en vanaf 2003 werden er aan de acht beste coureurs punten uitgedeeld. Sinds 2010 krijgen de beste tien coureurs van het veld aan het einde van de race punten.

Maar dit seizoen is er wel een erg duidelijke scheidslijn te zien tussen de dominante teams en de teams aan de onderkant van de Formule 1. Waar Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin veruit het merendeel van de punten mee naar huis nemen, moeten RB, Haas, Williams, Stake F1 en Alpine het doen met de kruimels. Als ze al de kans krijgen om punten te scoren, want als er niemand uitvalt van de overheersende teams, dan lijkt het een uitgemaakte zaak dat de punten naar die vijf teams en bijbehorende coureurs gaan.

Is het dan geen idee om voor meer coureurs punten uit te delen? Coureurs van de 'achterhoedeteams' reageren daarop, onder meer Yuki Tsunoda van RB. "Ik ben er blij mee met hoe het nu gaat, het geeft de teams in het middenveld motivatie om in de top tien te komen. Als we nu op P9 of P10 finishen, dan voelt het als een soort overwinning voor ons."

Punten in de kwalificatie?

Tsunoda vervolgt zijn verhaal: "Ik ben er dus blij mee, maar van de andere kant is er natuurlijk een verschil tussen de topteams en het middenveld, zeker in de race. In de kwalificatie wordt het gat kleiner en kleiner, maar we moeten waarschijnlijk zeker iets doen om het wat gelijkwaardiger te maken. Maar dat is natuurlijk moeilijk. Op de een of andere manier zal dat in de toekomst worden opgelost."

Hoe denkt Haas-coureur Nico Hulkenberg over de kwestie? De Duitser moet duidelijk even nadenken over deze 'lastige vraag'. "Zoals het nu is, voelt goed, maar de gaten op de zondag zijn enorm. Het is misschien wat vroeg om te zeggen, maar als het zo blijft, dan kun je misschien gaan denken over een nieuw systeem of om punten uit te delen in de kwalificatie. Het is interessant om te zien, zeker met de budgetcap. Op de zaterdag zit het zo dicht bij elkaar en op de zondag is het een andere wereld. Dat voelt heel extreem en daar moet naar worden gekeken."

Wat brengt de toekomst?

"In de huidige situatie zouden punten voor meer coureurs optimaler zijn, maar wie weet wat de toekomst brengt?", zo vertelt Valtteri Bottas (Stake F1). "Ook met het oog op de nieuwe regels in 2026, dan kan het veld meer gemixt zijn en dan zijn punten voor alleen de top tien weer genoeg. De verhoudingen zijn vrij duidelijk met de top vijf teams en daarachter zit het dicht bij elkaar."

Ook Williams-rijder Alex Albon reageert op de mogelijkheid om meer coureurs in de punten te laten finishen. "Je zou persoonlijk iets meer mogelijkheden willen hebben, maar ik zou het systeem niet gaan veranderen. De bovenste vijf teams doen gewoon beter hun werk dan de teams daarachter, dus ik zou het format niet veranderen", aldus de coureur van het team uit Grove.

Ook interessant:

Kunnen we van een enerverende GP van Australië spreken? Qua spanning misschien niet, maar er gebeurde genoeg. Red Bull blijkt niet onfeilbaar en dat is iets waar de concurrentie maar wat graag gebruik van wil maken.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Video Droomoverstap Hulkenberg zet F1-coureursmarkt op scherp