Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes en Red Bull spil in vroege F1-motorcontroverse

2026 is nog niet eens begonnen of er zijn al geruchten over een conflict tussen motorfabrikanten op de achtergrond. Wat is er precies aan de hand?

De afgelopen dagen kwamen Mercedes en Red Bull veelvuldig in het nieuws vanwege een vermeende truc met de nieuwe motor voor 2026. De reglementen van de Formule 1 gaan flink op de schop, waarbij de motor een cruciale rol speelt. De verhouding tussen de verbrandingsmotor en de batterij verandert namelijk van 80/20 naar 50/50. Wie de batterij goed op orde heeft, kan flink in het voordeel zijn.

F1-teams zijn echter altijd op zoek naar mazen in de wet der Formule 1. De randjes van de reglementen worden opgezocht, om zo een groot mogelijk voordeel te behalen en de concurrentie te slim af te zijn. Mercedes en naar verluidt ook Red Bull zouden daarin geslaagd zijn door een trucje met de compressieverhouding van de motor toe te passen.

Dat zit zo: de compressieverhouding mag in 2026 nog maar 16:1 bedragen, tegen 18:1 in 2025. De compressieverhouding verwijst naar de verhouding tussen het totale cilindervolume vóór compressie en het resterende volume na compressie. Mercedes en Red Bull zouden echter tijdens het gebruik van de motor toch een verhouding van rond de 18:1 kunnen bereiken, zonder daarbij de reglementen van de FIA actief te overtreden. In theorie kan dat op een circuit als Melbourne tot 15 pk extra en drie tienden aan tijdwinst opleveren.

Deze geruchten hebben natuurlijk de woede van de overige motorleveranciers - Honda, Audi en Ferrari - gewekt. Zij eisen dat de FIA de reglementen aanpast, alleen is dat geen ABC'tje. Er is weinig tijd tot de Grand Prix van Australië en reglementswijzigingen zouden tot onmogelijke productieprocessen leiden. Zodoende lijkt het er nu op dat de FIA het trucje (tijdelijk?) toestaat. 

Problemen met de reglementen?

Het vermeende trucje van Mercedes en Red Bull is echter niet het enige wat tot controverse heeft geleid in de aanloop naar 2026. De FIA paste recent namelijk het technisch reglement aan om een truc met de fuel-flow meter te voorkomen. De F1 stapt over op volledig duurzame brandstoffen, waardoor het plafond is aangepast en er een nieuwe meetmethode wordt toegepast.

Het vorige plafond, dat een maximale massastroom van 100 kilogram per uur bedroeg, wordt vervangen door een limiet van de stroom van de brandstofenergie van 3000 megajoule per uur. Dat wordt allemaal gecheckt met één meter, alleen zouden teams onder de oude schrijfwijze in het technisch reglement erin geslaagd zijn om mogelijk de temperatuur van de fuel-flow meter te wijzigen in hun voordeel.

Teams zouden zo namelijk de samenstelling van de gemeten brandstof kunnen veranderen of metingen die het apparaat uitvoert kunnen wijzigen. De FIA heeft dat in de kiem gesmoord door een toegevoegde voetnoot in het reglement te verwijderen. Het staat er nu als volgt: "Elk apparaat, systeem of procedure dat tot doel heeft de temperatuur van de brandstofstroommeter te wijzigen, is verboden."

Controverse in de F1

Al met al lijkt het nieuwe (motor)reglement dus niet helemaal waterdicht. Niemand weet nog hoe de pikorde er in 2026 uitziet en of andere motorleveranciers zich wellicht proberen in te dekken, maar bepaalde teams lijken de reglementen lichtjes te kunnen omzeilen. Mocht dat in Australië echt tot een voordeel leiden, hebben we de poppen aan het dansen en is een protest niet uitgesloten.

Sowieso belooft 2026 nu al een interessant seizoen te worden. De onvoorspelbaarheid is immens door de nieuwe reglementen en de concurrentiestrijd zal alleen maar intenser worden als er inderdaad trucjes worden toegepast. Eind januari verschijnen de nieuwe auto's voor het eerst op het circuit in Barcelona voor de eerste wintertest van 2026.

Ook interessant:

Zo vlak voor Kerstmis duiken de mannen van de Formule 1-podcast van RacingNews365 nog één keer de virtuele podcaststudio in. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk beantwoorden jullie vragen na het F1-seizoen 2025!

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
In de prijzen gevallen Verstappen pakt op de valreep F1-award