Vanaf de Grand Prix van Frankrijk moeten alle Formule 1-teams zich houden aan een bepaalde formule, waarmee een maximum is gesteld aan porpoising. De auto's die nog te hard stuiteren, kunnen hierdoor worden gediskwalificeerd. Het betekent mogelijk dat meerdere teams maatregelen moeten treffen en misschien zelfs wat performance in moeten leveren. Eén van deze teams zou Mercedes zijn geweest, mochten zij in Groot-Brittannië geen grote stappen hebben gemaakt tegen porpoising. Een aantal weken eerder zou de W13 niet door de nieuwe keuring van de FIA heen zijn gekomen, als deze formule al werd gebruikt door de FIA. Mike Elliott, technisch directeur van Mercedes, legt aan onder andere RacingNews365 uit dat tijdens het GP-weekend van Azerbeidzjan het probleem nog te groot was. Er is hard gewerkt nadat er middels een Technical Directive (TD) werd uitgelegd dat er maatregelen worden genomen door de FIA. "Als we een paar races teruggaan en de formule gebruiken, dan waren we in Bakoe nog niet door de keuring gekomen." Op Silverstone ging het echter stukken beter bij Mercedes, zo legt Elliott uit. "Als je kijkt naar hoe we er toen voor stonden, dan hadden we de metriek (de formule, red.) niet eens getriggerd. Het wordt interessant om te zien hoe deze toegepast en gebruikt gaat worden gedurende het seizoen, want niemand wil echt stuiteren. We proberen ons ook niet te ontwikkelen in die richting."
Mercedes vraagt zich af wat de gevolgen zijn
De nieuwe Formule wekt veel vragen op bij de teams. "Als je de metriek overschrijdt, kan je het dan nog wel oplossen tijdens een Grand Prix-weekend? Ik denk niet dat iemand van ons wil zien dat auto's niet mee kunnen doen omdat ze de problemen niet direct kunnen verhelpen", aldus de technisch directeur van Mercedes. "De tijd zal het leren of deze metriek het allemaal de juiste richting op stuurt, of dat we een andere weg inslaan zonder dat de show er onder lijdt. We gaan zien wat er gebeurt. De FIA zal er van op de hoogte zijn, daar ben ik zeker van."
Meest gelezen