Mercedes-hoofdontwerper John Owens vertelt in gesprek met Motorsport.com dat de Duitse renstal niet van plan was om de concurrentie tijdens de wintertest op een hoop te rijden. In plaats daarvan wilde het ervoor zorgen dat het alle potentieel problematische onderdelen van de W10 begreep en kon oplossen. "De auto die we gebruikten tijdens de eerste testweek, daar gingen we nooit mee racen", begint Owens. "Ik begreep er niets van dat de mensen dachten dat die auto gebruikt zou worden tijdens Grand Prix-weekenden. Wij hadden helemaal geen achterstand, we wilden simpelweg begrijpen waar er eventueel dingen niet klopten op de auto. We controleerden vooral de krachtbron, de ophanging, zulke dingen. De focus lag op dat moment helemaal nog niet op de prestaties." Het was pas na die eerste testweek in Barcelona dat Mercedes met de ware auto op de proppen kwam. "Dat was al vanaf het begin het plan", legt Owens uit. "Wij konden hartelijk lachen om wat mensen schreven na die eerste test. Wijzelf wisten niet eens meer hoe de auto er aanvankelijk uitzag, zó erg was hij veranderd." "In de tweede week waren we al flink wat sneller, maar zelfs toen kozen we er bewust voor om niet de volledige snelheid van de auto aan de concurrentie te tonen", erkent Owens. "We waren ervan overtuigd dat de bolide snel was, maar hoe snel, dat wisten we zelf eigenlijk nog niet eens." Daar waar Ferrari gezien werd als de favoriet voor het 2019-seizoen, domineerde Mercedes als nooit te voren. De eerste vijf races wist het zelfs een dubbelzege te behalen en Lewis Hamilton kroonde zichzelf met speels gemak tot wereldkampioen.
Meest gelezen