Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes identificeert zwakke plek van nieuwe bolide

De zaterdag van Mercedes verliep al aanzienlijk beter dan de vrijdag in Bahrein, al was dat ook niet heel moeilijk. Het lek is nog zeker niet boven, maar het team heeft nog een dag om het maximale uit de testdagen te persen. Op een specifiek vlak wil het team verbetering zien, want de balansproblemen beginnen allemaal bij de achterkant van de W12.

Na een eerste testdag gedurende welke Mercedes een negatieve hoofdrol vertolkte, krabbelde het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op zaterdag weer ietwat op. Met in totaal 116 ronden op de teller stak Mercedes aan het einde van de dag zeker niet boven het veld uit, maar viel het in ieder geval niet meer op vanwege het gebrek aan meters. Bottas was op vrijdag voornamelijk het kind van de rekening. Hij reed in totaal zes ronden, waardoor hij eigenlijk nog helemaal geen beeld kon krijgen van de Mercedes W12. Op zaterdag lukte hem dat wel, nadat hij in totaal 58 ronden af had gelegd. Hij eindigde door het uitvoeren van een kwalificatierun weliswaar bovenaan de ranglijst, na afloop merkte Bottas toch op dat er nog steeds wat problemen waren met zijn wagen die Mercedes nog op moet lossen. "Een van de grootstee problemen is de achterkant", zo echoot hij de woorden van Hamilton , die ook al opmerkte dat de nieuwe regels niet in het voordeel van Mercedes werken. "Die breekt namelijk nogal snel uit en is nogal onvergeeflijk. Door de nieuwe Pirelli-banden is de achterkant van de wagen gevoelig, dus we moeten ervoor zorgen dat we de achterkant van de W12 beter in toom kunnen houden", zo analyseert hij de problemen. Verder was Bottas logischerwijs wel tevreden met zijn dag, die aanzienlijk beter was dan de vrijdag. "Het ging veel beter, ik wist eindelijk een mooi aantal ronden af te leggen en leerde de auto echt kennen. Het is lastig om blij te zijn met de rondetijden, want het is natuurlijk maar een testdag. We focussen ons op het voltooien van ons testprogramma. Hopelijk weten we zondagavond beter hoe we ervoor staan." Ook Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, merkte dat het op zaterdag gelukkig beter ging dan op vrijdag. "We hebben volgens plan onze beide testsessie af kunnen werken. Lewis deed in de ochtend wat set-up werk en dataverzameling en Valtteri deed aan het begin van de middag vergelijkbaar werk. Daarna heeft hij op de zachte banden kwalificatiesimulaties voltooid." De balans van de wagen was in ieder geval verbeterd ten opzichte van vrijdag, maar toch is er nog werk aan de winkel voor het team, concludeert de Brit. "We hebben progressie geboekt met de set-up en de balans was aan het einde van de dag iets beter, maar dat was wel in rustige en koele omstandigheden. In warme en winderige omstandigheden is de auto nog steeds een handvol." Daar zal op zondag dan ook worden gefocust, zodat hopelijk ook die balansproblemen voor het begin van het eerste raceweekend verleden tijd zijn. "Tijdens de laatste testdag zullen we die problemen onder controle moeten krijgen. Het wordt een drukke zondag; we hebben meer dan genoeg te doen, dus we hopen op een probleemloze dag", zo sluit Shovlin af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris