In tegenstelling tot de vorige drie Grands Prix is er een vleugeltje bijgekomen, want in Bahrein, Saoedi-Arabië en Australië zaten er maar twee, zoals op de vergelijkingsfoto's hieronder is te zien.
Waar dient het nieuwe vleugeltje voor?
Filisetti legt uit waar het extra vleugeltje voor dient: "Het voorste vleugeltje is vanaf heden een stukje hoger geplaatst op de W13. Samen met de onderste twee vleugeltjes wordt er een soort tunneltje gecreëerd waarmee luchtstromen naar beneden kunnen worden geleid."
"Op deze manier probeert men de luchtstromen die zich aan het bodywork hechten als het ware 'vast te houden' en probeert men te voorkomen dat er luchtstromen loslaten van het bodywork en 'lekken' naar de onderkant van de auto."
Waarom wil Mercedes dat dan voorkomen? "Omdat daardoor drukverschillen kunnen ontstaan onder de vloer, die het porpoising kunnen verergeren of de hoeveelheid downforce die gegenereerd wordt kan verminderen", legt onze Italiaanse analist uit.
Volgens Paolo is het slechts een minimale verandering met een klein effect. "Het is geen grote update. Deze vleugels kunnen alleen de manier waarop de luchtstromen de sidepod inlets bereiken, verbeteren. Door de nieuwe vleugeltjes wordt deze luchtstroom namelijk niet meer verstoord door vortexen die door de lagere luchtstromen worden gegenereerd. Op deze manier wordt de luchtstroom op een efficiëntere wijze naar beneden geleid."
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten vanaf nu all-in gaan
In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Emilia-Romagna.
Het voetbalseizoen wordt zaterdag afgesloten met de Champions League finale
Wie wint de Champions League finale: Inter Milan of Manchester City? Win bij Unibet 100x jouw inzet als jouw favoriet wint!
Alleen geldig voor nieuwe spelers, minimum leeftijd 24 jaar. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 100x jouw inzet!