Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes introduceert nieuw vleugeltje dat de problemen ietwat moet verlichten

In aanloop naar de Grand Prix van Imola spotten we een nieuw vleugeltje op de Mercedes-bolide, waarmee ze hun problemen ietwat proberen te verlichten. Technisch analist Paolo Filisetti merkt op dat het slechts minimaal effect zal hebben.

Op de donderdag loopt Paolo Filisetti, de technische F1-analist van RacingNews365, door de pitlane in Imola. Hij spot een nieuw vleugeltje aan de zijkant van de Mercedes W13, de bolide waar Lewis Hamilton en George Russell dit seizoen tot op heden hun handen vol aan hebben. In tegenstelling tot de vorige drie Grands Prix is er een vleugeltje bijgekomen, want in Bahrein, Saoedi-Arabië en Australië zaten er maar twee, zoals op de vergelijkingsfoto's hieronder is te zien.

Waar dient het nieuwe vleugeltje voor?

Filisetti legt uit waar het extra vleugeltje voor dient: "Het voorste vleugeltje is vanaf heden een stukje hoger geplaatst op de W13. Samen met de onderste twee vleugeltjes wordt er een soort tunneltje gecreëerd waarmee luchtstromen naar beneden kunnen worden geleid." "Op deze manier probeert men de luchtstromen die zich aan het bodywork hechten als het ware 'vast te houden' en probeert men te voorkomen dat er luchtstromen loslaten van het bodywork en 'lekken' naar de onderkant van de auto." Waarom wil Mercedes dat dan voorkomen? "Omdat daardoor drukverschillen kunnen ontstaan onder de vloer, die het porpoising kunnen verergeren of de hoeveelheid downforce die gegenereerd wordt kan verminderen", legt onze Italiaanse analist uit. Volgens Paolo is het slechts een minimale verandering met een klein effect. "Het is geen grote update. Deze vleugels kunnen alleen de manier waarop de luchtstromen de sidepod inlets bereiken, verbeteren. Door de nieuwe vleugeltjes wordt deze luchtstroom namelijk niet meer verstoord door vortexen die door de lagere luchtstromen worden gegenereerd. Op deze manier wordt de luchtstroom op een efficiëntere wijze naar beneden geleid."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"