Mercedes wist niet wat het meemaakte toen haar beide coureurs tijdens de twee Grands Prix op Silverstone te maken kreeg met bandenproblemen. Vooral tijdens de 70th Anniversary Grand Prix waren de problemen overduidelijk en kon Max Verstappen met relatief gemak naar de overwinning rijden. In Spanje, waar eveneens problemen werden voorspeld, kon Lewis Hamilton echter op zijn beurt onbedreigd naar de zwart wit geblokte vlag rijden. James Vowles, de hoofdstrateeg van Mercedes, legt uit hoe zijn team het tij in een week tijd tussen de twee races wist te keren. "Na elke race voeren we op alle vlakken een grondige analyse uit. De strategie, de aerodynamica, de banden, de set-up, noem het maar op. Daardoor weten we zeker dat we er lering uit trekken, alles begrijpen en die nieuwe kennis meteen toe kunnen passen." "Logischerwijs lag de focus vorige week vooral op de bandenproblemen. Omdat het maar kort dag was konden we de wagen niet drastisch omgooien, het design konden we niet fundamenteel veranderen. We moesten roeien met de riemen de we hadden, waardoor het vooral aankwam op de set-up en het bandenmanagement. Op enkele gebieden dachten we het in Groot-Brittannië beter te kunnen doen als we daar nog een keer zouden racen, maar zonder dezelfde omstandigheden en hetzelfde circuit kan je dat niet controleren." "We vertrokken dus naar Barcelona met enkele kleine veranderingen aan onze set-up, aan de manier waarop we het weekend aan zouden pakken en aan de manier waarop we onze banden zouden gaan gebruiken", zo blikt Vowles terug. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
En die kleine veranderingen pakten dus positief uit, zo vervolgt de hoofdstrateeg van de Silver Arrows zijn verhaal. "Het doet me goed om nu te kunnen zeggen dat het geweldige werk dat gedurende die enkele dagen hebben verricht, zich echt heeft terugbetaald tijdens de Grand Prix van Spanje. We waren druk bezig met het managen van de banden, net als Max Verstappen, maar op de momenten dat we een tandje bij moesten schakelen, lukte dat ook. Lewis wist op belangrijke momenten net die tiende van een seconde sneller te rijden." "Zelfs Bottas wist zijn banden te managen, terwijl hij bijna de hele race in de vuile lucht van Verstappen reed!", klinkt Vowles trots. "Normaal gezien maakt dat de bandendegradatie en de oververhitting veel erger, maar hij wist de auto naar de finish te rijden en kwam zelfs kort nog i n de positie om een undercut op Verstappen toe te passen . Dat is ongelooflijk als je ziet waar we zeven dagen eerder stonden." Dus vanaf heden hoeft Mercedes zich niet meer druk te maken om problemen met haar banden? Nee, zo denkt Vowles. "Het is onwaarschijnlijk dat onze problemen nu zijn opgelost. De situatie in Silverstone was anders dan in Barcelona. We moeten blijven leren, we moeten onszelf blijven verbeteren. De omstandigheden in Spanje waren wel een van de zwaarste die we dit jaar gaan zien. Het was warm, het was zweten geblazen op het circuit, maar we wisten wel goed te presteren", aldus de Mercedes-strateeg. De gehele, interessante briefing van Mercedes is hieronder te zien.
WAMA-MJFQgU
Moeten Red Bull en Verstappen de hoop op titel opgeven na de vierde overwinning van Hamilton? Dat en meer in de F1-podcast van RacingNews365, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen