De Formule 1 kent nu al zo'n acht jaar lang redelijke stabiele reglementen op het gebied van de motor. Sinds 2014 rijdt het gehele veld met V6-motoren en hybride technologie. Het wordt daarom steeds lastiger om die motor nog beter te maken. Toch is het Mercedes gelukt, stelt algemeen directeur Hywell Thomas. "We hebben drie hoofdgebieden vastgesteld waaraan we moeten werken: ten eerste hebben we de technologie in de Power Unit verder ontwikkeld. Dat is een continu proces, en we hebben het gevoel dat we op dat gebied dit jaar weer een stap vooruit hebben kunnen zetten." Er is ook aan de betrouwbaarheid gewerkt. "Het tweede gebied is betrouwbaarheid. Vorig jaar hebben we een aantal problemen met het ontwerp ontdekt, dus daar hebben we naar gekeken en een aantal wijzigingen aangebracht om ze aan te pakken." Na DAS tovert Mercedes dit jaar dit jaar weer een konijn uit een hoge hoed, al is het nog niet duidelijk waarmee het op de proppen komt en hoe groot het effect is. "En we hebben ook een aantal compleet nieuwe innovaties die voor het eerst op de race motor te zien zullen zijn. Dat was vooral een uitdaging omdat het vorige seizoen laat eindigde, dus de winterperiode was korter dan normaal en gaf ons minder tijd om ons voor te bereiden, wat extra druk op de zaak legde." "Je ziet al heel snel dat het op veel vlakken een oude vriend is. Hij heeft dezelfde monocoque en versnellingsbak, maar als je goed kijkt zie je verschillen. Bij de sidepods zie je een sexy ‘bulge’ bij de motorkap, die wat werk verhuld dat onze vrienden in de motorfabriek hebben geleverd om meer vermogen uit onze motor te persen dit jaar. De gehele auto heeft nieuwe kleren aan; nieuwe aerodynamische elementen waardoor we hopen dat het een succesvolle wagen wordt."
Meest gelezen