"Het werk aan de Mercedes W10 begon al eind 2017, toen we met zijn allen bij elkaar kwamen om te bepalen hoe het chassis eruit moest komen te zien en hoe we de motor moesten aanpassen aan het nieuwe seizoen. Daarbij verloren we ook onze doelen voor de nieuwe auto niet uit het oog", zo laat technisch directeur James Allison optekenen.
"In de zomer van 2018 had inmiddels de helft van onze werknemers op de ontwerpafdeling de focus verlegd naar de auto van 2019. Een paar maanden later, in oktober, toen beide wereldtitels werden veiliggesteld, konden we volle bak inzetten op de opvolger van de W09." Allison verklapt dat er in totaal niet minder dan 7.000 tekeningen zijn gemaakt van de W10, de auto waarmee Lewis Hamilton op jacht gaat naar zijn zesde wereldtitel in de Formule 1. Die auto is afgelopen winter al volop getest, alleen niet op het circuit. In simulatoren en op testbanken hebben alle onderdelen bij elkaar volgens Allison 'al een half miljoen kilometer afgelegd'. Het zijn de indrukwekkende cijfers die gepaard gaan met het ontwerpen, ontwikkelen én testen van een nieuwe Formule 1-bolide, in dit geval die van Mercedes.
Meest gelezen