De openingen in de velgen van Mercedes zouden een belangrijke rol spelen in de recente successen van de Duitse constructeur. Waar Mercedes voorheen grote moeite had om de banden op temperatuur te houden, slaagt het daar sinds de introductie van de nieuwe velgen met luchtopeningen wél in. Tot de Grand Prix van de Verenigde Staten, waar Mercedes mogelijk niet geheel toevallig het ontwerp van de velgen aanpaste uit angst voor protest van Ferrari, zo onthult Autosport.
Red Bull experimenteerde in 2012 met soortgelijke velgen met openingen, maar deze werden verboden. Hoewel de FIA de velgen van Mercedes wél volledig legaal verklaarde, zou Ferrari nog altijd niet geheel tevreden zijn geweest met de uitleg van Mercedes en de goedkeuring van het bestuursorgaan, waarop Mercedes heeft besloten om op safe te spelen en elke zweem van twijfel weg te nemen. Het is aannemelijk dat het aanpassen van de velgen ertoe heeft geleid dat Lewis Hamilton tijdens de race in Austin minder goed in staat bleek zijn banden te managen, waardoor een tweede stop noodzakelijk was. In principe kan Mercedes het zich veroorloven om op safe te spelen, aangezien Lewis Hamilton nog maar een handjevol punten nodig heeft om de rijderstitel, zijn vijfde, veilig te stellen. Vooralsnog is de aanpassing eenmalig gedaan. Mercedes zou meer duidelijkheid willen over de regels ten aanzien van de velgen, om in Mexico de nieuwe velgen weer in te zetten.
Meest gelezen