Na 2007 mengde Ferrari zich in 2008 ook in de titelstrijd. De Scuderia claimde de constructeurstitel, maar zag het rijderskampioenschap in de allerlaatste raceronde van het seizoen in rook opgaan. McLaren-coureur Lewis Hamilton haalde in de laatste bocht van de Braziliaanse Grand Prix Toyoto-coureur Timo Glock in, wat hem één punt meer opleverde dan Ferrari's Felipe Massa.
In de jaren die volgden wilde het maar niet lukken voor de Italiaanse renstal. Wereldkampioenen Fernando Alonso en Sebastian Vettel werden binnengehaald, maar net zo makkelijk weer de deur gewezen. Ook in het management rommelde het voortdurend. Het meest recente voorbeeld: de komst van Fred Vasseur, die de uit de laan gestuurde Mattia Binotto op moest gaan volgen.
Ondanks alle wijzigingen die het Stijgerende Paard recent doorvoerde, weet Ferrari ook in 2023 geen potten te breken. Carlos Sainz en Charles Leclerc staan respectievelijk vijfde en zesde in het kampioenschap. We sommen enkele factoren op die het succes van de Italianen beperken.
Onvoorspelbare, onderpresterende SF-23
Waar Ferrari het vorig jaar gedurende de eerste seizoenshelft nog op kon nemen tegen rivaal Red Bull Racing, is dat in 2023 absoluut niet het geval. Vorig jaar was de snelheid van de rode bolide in basis goed, maar was een te hoog percentage bandenslijtage de achilleshiel van de meervoudig wereldkampioen.
Ook in 2023 verslijt het rubber van Sainz en Leclerc te snel, maar volgens hoofd chassis-engineer Enrico Cardile is er meer aan de hand. Cardile gaf tijdens het Grand Prix weekend in Zandvoort aan dat de problemen vooral voortvloeien uit het aerodynamisch ontwerp van de SF-23.
"We denken dat onze grootste zwakte zit in de aerodynamische eigenschappen van de auto. Tijdens de testdagen in Bahrein was het al vrij duidelijk dat we niet op het niveau waren waar we hoopten te zijn. Dus alle focus en alle inspanningen zijn sinds de eerste testdag gericht op het verbeteren van de aerodynamische eigenschappen van de auto."
Cardile zei tevens dat Ferrari voor 2024 een compleet nieuw chassis ontwikkelt, iets waar Leclerc naar smacht. "Ik kan niet wachten. We moeten een andere richting op, want deze auto is echt moeilijk te besturen. Zodra je dichtbij de limiet komt, heb je geen idee wat er gaat gebeuren. Dat is precies wat er gebeurde tijdens mijn Q3-ronde", zei Leclerc na afloop van het Nederlandse Grand Prix-weekend, waarin hij crashte tijdens de kwalificatie.
Tekst gaat verder onder video.
Rampzalige calls van het team/coureurs
Waar een deel van de teleurstellende resultaten van Ferrari zijn te wijden aan de uitdagende SF-23, zijn het Italiaanse team en haar rijders zelf ook geregeld verantwoordelijk geweest voor puntenverlies. Zo liet Ferrari Leclerc in Monaco op een ongunstig moment - vlak voor de regen kwam - een pitstop maken. In Canada kwam Leclerc niet verder dan Q2 na miscommunicatie net zijn engineer en in Oostenrijk ging de double stack mis.
In Hongarije duurde Leclercs pitstop veel te lang. Daarnaast verremde Leclerc zich bij het inrijden van de pitstraat, wat hem een vijf seconden-tijdstraf opleverde. In Zandvoort had de Scuderia de banden voor de bolide van Leclerc niet klaar na een (te) late call van de Monegask.
Hoewel Leclerc het vaakst betrokken lijkt te zijn bij (strategische) teamfouten, ervaart Sainz dezelfde soort problemen. In Canada vertelde het team hem tijdens de kwalificatie niet dat hij uit moest wijken voor Pierre Gasly, die op een snelle ronde zat. Hierdoor ontving Sainz een gridstraf. In Silverstone vergat de Spanjaard wat strategisch plan 'Plan B' was - dat zei hij letterlijk over de boordradio.
Tekst gaat verder onder video.
Individuele fouten van de rijders
Hoewel het wellicht lastiger is om een goed resultaat te boeken in de SF-23 dan in de RB19 waar Max Verstappen zijn rondjes mee rijdt, kunnen we er niet omheen dat het rijdersduo van Ferrari zelf ook geregeld debet is aan het puntenverlies. Het tweetal hing hun Ferrari-bolide meerdere malen in de muur en was een aantal keer betrokken bij touchés met collega-coureurs.
In onderstaande tabel sommen we alle incidenten van Leclerc en Sainz op.
*Dit is enkel een overzicht van incidenten. Uitvalbeurten door mechanische pech zijn hier niet in meegenomen. Tekst gaat verder onder tabel.
Alle incidenten van Carlos Sainz en Charles Leclerc in 2023
Wie? | GP | Incident |
---|---|---|
Leclerc | Australië | Touché met Stroll tijdens race |
Leclerc | Azerbeidzjan | Crash in de sprintkwalificatie |
Leclerc | Miami | Crash tijdens tweede vrije training |
Leclerc | Miami | Crash tijdens kwalificatie |
Leclerc | Zandvoort | Touché met Piastri tijdens race |
Sainz | Australië | Touché met Alonso tijdens race |
Sainz | Monaco | Crash tijdens tweede vrije training |
Sainz | Canada | Crash tijdens derde vrije training |
Sainz | Hongarije | Crash tijdens eerste vrije training |
Sainz | België | Touché met Piastri tijdens race |
Geen stabiliteit in het team
In 2017 en 2018 leek de Scuderia lange tijd op weg naar het kampioenschap, maar ook toen ging het mis. Het overlijden van kopstuk Sergio Marchionne, de afgang van Sebastian Vettel en het voortdurend veranderen van teambaas: het zijn maar enkele van talloze (interne) factoren die zorgden voor een gebrek aan stabiliteit binnen het team.
Ook anno 2023 is dat het geval. Vasseur is de zoveelste nieuwe teambaas in tijden. Wonderkind Leclerc wordt op strategisch vlak vaak bevoordeeld en topman Laurent Mekies verkast aan het eind van het seizoen naar AlphaTauri. Daarnaast zijn er geruchten dat er diverse scheurtjes zouden zijn in het huwelijk tussen Sainz en het team uit Maranello.
Zonder fundering kun je nu eenmaal geen huis bouwen. Kijk naar Red Bull en Mercedes, waar sleutelfiguren als Christian Horner, Adrian Newey, Toto Wolff en Andrew Shovlin al sinds jaar en dag loyaal zijn aan hun werkgever. Ook in tijden dat het allemaal even wat minder gaat.
De weg terug: wanneer?
Kortom: het is een samenhang van diverse factoren die het winnen in een rode F1-bolide momenteel bijna ondenkbaar maakt. Willen de Italianen weer meestrijden om het kampioenschap, dan lijkt er meer nodig te zijn dan alleen een snelle auto of een rekenwonder aan de pitmuur. Kan Ferrari in 2024 weer vechten om de wereldtitel? De tijd zal het leren.
Ook interessant:
Max Verstappen de enige echte koning van Zandvoort
Wát een Formule 1-weekend hebben we achter de rug. Het was mooi, mooier, het mooist en wat gebeurde er een hoop om over na te praten. Dat doen Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk dan ook.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Italië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!