Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Met deze updates moet Mercedes het Red Bull en Ferrari moeilijk maken

Nu Mercedes terrein op Red Bull en Ferrari probeert goed te maken met een pakket aan updates, neemt RacingNews365 technisch analist Paolo Filisetti die voor deze website nauwkeurig onder de loep.

Tussen al het geweld aan updatepakketten voor de Formule 1 Grand Prix van Spanje ging veel aandacht vooral ook uit naar de geüpdatete Mercedes W13 van Lewis Hamilton en George Russell. De GP in Barcelona wordt beschouwd als de eerste échte testcase voor de nieuwe onderdelen. Mercedes heeft het nodige meegenomen naar Spanje, waarbij de vloer de meeste aandacht van de engineers heeft genoten. Het doel wat men er mee voor ogen heeft, is het beperken en kunnen controleren van het fenomeen 'porpoising', oftewel het gestuiter van de bolide. Al vanaf de eerste meters van de 'sidepod-loze' Mercedes was duidelijk dat de W13 zwaar gehinderd werd door het gestuiter. Volgens technisch directeur Mike Elliott was dit met afstand de voornaamste reden dat het ware potentieel van het concept niet werd bereikt.

Vloer flink onder handen genomen

Voor het debuut van het nieuwe aerodynamische pakket werd niets aan het toeval overgelaten. Net zoals Ferrari hoopte te profiteren van een ingelaste filmdag op Monza, hoopte Mercedes hetzelfde te doen door Paul Ricard voor een dagje af te huren. De nieuwe vloer van Mercedes is veel stijver dan de vorige uitvoering ervan, dit door de toevoeging van metalen inzetstukken (zie illustratie hierboven) aan de uiterste randen van de vloer. Voor de laagst gelegen luchtkanalen is ook een nieuw ontwerp gekomen met meer afgeronde profielen en een lang, vrij aan te passen gebied om de hoek van de uiteinden van de vloer te doen toe- of afnemen, om zo zelf in de hand te houden in welke mate de vloer de luchtstroom onder de auto afsluit. Verder naar voren zien we aan de uiteinden van de vloer opeens weer het golvende patroon dat we eerder al zagen op één van de eerste versies van de auto zoals deze werd ingezet tijdens de wintertests in Barcelona.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"