Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Met deze updates moet Mercedes het Red Bull en Ferrari moeilijk maken

Nu Mercedes terrein op Red Bull en Ferrari probeert goed te maken met een pakket aan updates, neemt RacingNews365 technisch analist Paolo Filisetti die voor deze website nauwkeurig onder de loep.

W13 SIDEPOD DET 1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RacingNews365 / Paolo Filisetti

Tussen al het geweld aan updatepakketten voor de Formule 1 Grand Prix van Spanje ging veel aandacht vooral ook uit naar de geüpdatete Mercedes W13 van Lewis Hamilton en George Russell. De GP in Barcelona wordt beschouwd als de eerste échte testcase voor de nieuwe onderdelen.

Mercedes heeft het nodige meegenomen naar Spanje, waarbij de vloer de meeste aandacht van de engineers heeft genoten. Het doel wat men er mee voor ogen heeft, is het beperken en kunnen controleren van het fenomeen 'porpoising', oftewel het gestuiter van de bolide.

Al vanaf de eerste meters van de 'sidepod-loze' Mercedes was duidelijk dat de W13 zwaar gehinderd werd door het gestuiter. Volgens technisch directeur Mike Elliott was dit met afstand de voornaamste reden dat het ware potentieel van het concept niet werd bereikt.

			© RacingNews365 / Paolo Filisetti
	© RacingNews365 / Paolo Filisetti
			© RacingNews365 / Paolo Filisetti
	© RacingNews365 / Paolo Filisetti
			© RacingNews365 / Paolo Filisetti
	© RacingNews365 / Paolo Filisetti

Vloer flink onder handen genomen

Voor het debuut van het nieuwe aerodynamische pakket werd niets aan het toeval overgelaten. Net zoals Ferrari hoopte te profiteren van een ingelaste filmdag op Monza, hoopte Mercedes hetzelfde te doen door Paul Ricard voor een dagje af te huren.

De nieuwe vloer van Mercedes is veel stijver dan de vorige uitvoering ervan, dit door de toevoeging van metalen inzetstukken (zie illustratie hierboven) aan de uiterste randen van de vloer.

Voor de laagst gelegen luchtkanalen is ook een nieuw ontwerp gekomen met meer afgeronde profielen en een lang, vrij aan te passen gebied om de hoek van de uiteinden van de vloer te doen toe- of afnemen, om zo zelf in de hand te houden in welke mate de vloer de luchtstroom onder de auto afsluit.

Verder naar voren zien we aan de uiteinden van de vloer opeens weer het golvende patroon dat we eerder al zagen op één van de eerste versies van de auto zoals deze werd ingezet tijdens de wintertests in Barcelona.

Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Spanje 2022?

Speel mee en maak kans op een prachtige Max Verstappen drivers cap!

Speel mee

Formule 1 GP Spanje 2022 RN365 Nieuwsdossier

10 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Goed nieuws voor Ferrari: FIA versoepelt F1-motorregels