Dit jaar mogen de Formule 1-teams per coureur drie motoren verbruiken. Met 23 geplande Grands Prix moet elke motor dus zeker zeven tot acht races meegaan. Mercedes en Ferrari echter deelden in Azerbeidzjan na vijf races al nieuwe motoren uit aan de fabrieks- en klantenteams, terwijl Honda met de oudere motoren bleef rijden. Afgaande op de stelling dat een motor dit seizoen zeven tot acht races mee moet gaan, is de keuze van Honda logisch. Echter, Mercedes en Ferrari hebben wel de motor gewisseld, maar de oude motor zit nog gewoon in de motorenpoule van de teams. Ze kunnen later in het seizoen terugvallen op die eerste motor. Ferrari en Mercedes hebben dus een voorschotje genomen, terwijl Honda er voor kiest zo lang mogelijk door te rijden met de eerste motoren. Dat bevestigt ook Helmut Marko in gesprek met Auto, Motor, und Sport: "We proberen zo lang mogelijk met de eerste motoren door te rijden. Dat kan ook, omdat we bij Red Bull nog geen sporen van slijtage of vermogensverlies hebben opgemerkt", zo klinkt het lovend. In de suggestie dat zo lang mogelijk wachten Honda in staat stelt om meer performance uit het huidige pakket te halen - updates zijn immers niet toegestaan in 2021 -, kan Marko zich goed vinden: "Goed denkwerk." De enige 'maar' die nu even boven de plannen hangt, is het motorprobleem waardoor Pierre Gasly vermogen verloor tijdens de GP van Azerbeidzjan: "Dat probleem wordt onderzocht in Sakura (de Japanse thuisbasis van Honda, red.). Als daar iets wordt gevonden dat ook van invloed is op de motoren van Red Bull Racing, dan levert dat nieuwe inzichten op die van invloed kunnen zijn op onze plannen."
Meest gelezen