In 2005 maakte Christijan Albers zijn debuut in de Formule 1. De Nederlander kwam uit voor Minardi F1, dat later door het leven ging als Toro Rosso. Albers behaalde eenmaal punten in de beruchte Grand Prix van de Verenigde Staten in 2005 en zou twee jaar later weer uit de sport verdwijnen. Nu onthult Albers dat hij in 2005 een contract bij Honda misliep. Toentertijd was dat een groot team in de Formule 1.
"Ik zou bij Honda gaan tekenen, met Lodewijk Varossieau (zijn manager red.)", vertelt Albers in het Viaplay-programma Vrooooom. "En toen kwam Gil de Ferran in het team. Zij waren buren naast elkaar in Miami. En daarna lieten ze Rubens Barrichello uit zijn contract bij Ferrari, waardoor ik naar Midland moest. Wat ik met een punt verdiende, was hetzelfde als een heel jaarsalaris!"
Maar hoe kwam Albers erachter dat Honda toch voor Barrichello ging? "Dat was niet zo moeilijk. Daar kwamen we snel achter natuurlijk. Op een gegeven moment mocht hij onder zijn Ferrari-contract uit en dat krijg je wel door. Zo'n dag is dan wel wat minder. Ik zou naast Jenson Button gaan rijden. Dat gesprek is er gekomen door mijn resultaten bij Minardi in Canada, waar ik me voor de Red Bulls kwalificeerde. Dat was eigenlijk het enige circuit waar ik iets kon laten zien, omdat we weinig drag hadden met de Minardi. Toen zijn die gesprekken begonnen met Nick Fry (technisch directeur red.)."
Het is een spijtige misser voor Albers, want een jaar later, in 2006, zou Honda zichzelf vestigen als een van de topteams. Button won de Grand Prix van Hongarije en stond nog twee keer op het podium, en de coureurs eindigden als zesde en zevende. Een paar jaar later werd dat team omgedoopt tot Brawn GP en won het beide titels. Albers moest het in plaats daarvan in 2006 doen met een 22e plaats in het kampioenschap.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!