Toyota won de laatste jaren de 24 uur van Le Mans, maar dit jaar krijgen ze in de nieuwe Hypercar-klasse veel meer tegenstand. Zo was het Ferrari dat de pole pakte, maar had dat te maken met last-minute regelwijzigingen van de organisatie? In aanloop naar de befaamde 24-uursrace werden er namelijk wijzigingen aangebracht aan de Balance of Performance-reglementen en werden de bandenwarmers weer terug gebracht. De Balance of Performance, regels waarbij de organisatie probeert om de deelnemende auto's dichter op elkaar te brengen qua prestaties, zijn een doorn in het oog van het team. Rob Leupen, de Nederlander die al jaar en dag topman is bij Toyota, hekelt de reglementen, die zijn team het hardst hebben geraakt. Ze moeten met 37 kilo aan extra ballast rondrijden, wat op het lange circuit volgens de berekeningen van het team wel 1.2 seconde scheelt. Hieronder Rob Leupen met voormalig Toyota-coureur Fernando Alonso
Hard roepen of hard werken?
Leupen legt zijn irritatie duidelijk uit. "Onze concurrenten hebben een voordeel gekregen omdat ze het hardst van iedereen riepen. Ik kan (mag, volgens de regels, red.) niet praten over het gewicht, maar ik kan wel praten over het feit dat de organisatie het proces en het systeem midden in 'het spel' hebben gewijzigd." "Wij vinden dat dat niet zo had mogen gebeuren. En als ze het hadden gedaan, dan niet op deze manier. Dit willen we niet meer zien. Natuurlijk staat de organisatie onder druk. Het is voor de teams die net zijn begonnen met hun Hypercar-programma jammer dat ze niet meteen kunnen winnen, maar het is wel logisch." "Vanuit ons oogpunt is het logisch dat je niet alleen maar hard schreeuwt om je zin te krijgen. Onze logica is om lang en hard te werken, maar op deze manier wordt dat tenietgedaan. Nu lijkt het erop dat iets wordt aangepast in jouw voordeel, mits je maar zo hard mogelijk schreeuwt. Daar zijn we heel ontevreden mee."
Meest gelezen