We zijn inmiddels al drie wereldtitels voor Max Verstappen verder, met mogelijk nog een vierde op komst, verder, maar toch blijft de Grand Prix van Abu Dhabi van 2021 menig Formule 1-fan als de dag van gisteren bij. Voor de Verstappen-fans zal het een prachtig moment zijn geweest toen die allesbepalende inhaalactie van Verstappen slaagde, maar bij kamp Mercedes liepen de gemoederen hoog op.
Het verhaal staat inmiddels in het collectieve geheugen van de Formule 1-fans gegrift, maar de nasleep die volgde maakte de situatie nog ingewikkelder. Bij Mercedes klonk aan alle kanten hetzelfde geluid: de FIA had verkeerd gehandeld. Teambaas Toto Wolff haalt het incident bijna drie jaar later nog wel eens aan, maar de titel staat nog altijd te boek als Verstappens eerste en niet als de achtste van Lewis Hamilton.
Adrian Newey was, als topontwerper in dienst van Red Bull, al die tijd nauw betrokken bij de saga, maar blikt bij de High Performance-podcast vooral terug op alle ophef én de houding van Verstappen na afloop. "Max is zo ontzettend zelfverzekerd en dat bedoel ik echt op een positieve manier, niet op een negatieve. Je hebt natuurlijk arrogantie en zelfverzekerdheid, maar Max is totaal niet arrogant. Hij is gewoon echt heel erg zeker van zichzelf."
"Hij denkt overal heel uitgebreid en diep over na, maar hij zal zich niet van de wijs laten brengen door dit soort zaken. Hij kan zichzelf heel makkelijk afsluiten voor dit soort zaken en gewoon doen wat er van hem gevraagd wordt en wat hij het liefste doet: racen."
Anderen bekeken ook:
Moeilijkheden voor Mercedes
Newey benadrukt ook dat het hem verder koud liet, maar wijst wel een partij aan waar men nog lang na de Grand Prix bleef piekeren. "Het deed me eigenlijk relatief weinig, maar Mercedes had er wel echt last van. In plaats van dat ze het gewoon accepteerden en zich richtten op de zaken die nog zouden komen, leek het hun psyche echt aan te tasten. Dat zag ik van buitenaf althans gebeuren, maar ik kan het ook mis hebben."
"Ze konden het maar niet loslaten. Maar soms heb je gewoon een ontzettend slechte race die je eigenlijk had moeten winnen, tot die verrekte auto er ineens mee stopt in de laatste ronde. Ik heb in dat soort situaties echt een persoonlijk probleem, want je wil me dan echt niet tegenkomen op het vliegveld op zondagavond."
"Maar als ik maandagochtend de fabriek binnenloop, ben ik weer als vanouds. Ik kan er niet in blijven hangen, want een belangrijk deel van mijn positie is ook het motiveren van de anderen binnen het team. Het helpt echt niet om maar te blijven herhalen dat het allemaal oneerlijk is. Ik blijf er na afloop dan ook niet te lang in hangen, want ik ben vooral gewoon heel geïnteresseerd in wat er daarna nog zal gebeuren."
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!