Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Adrian Newey

Newey doet boekje open over 'verborgen Red Bull-straf'

De budget cap werd in 2021 ingevoerd, waardoor een eerlijker speelveld moet worden gegarandeerd. Topontwerper Adrian Newey laat daar nu echter een ander licht op schijnen.

Adrian Newey
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1-teams konden tot en met 2020 onbeperkt geld uitgeven in de jacht op nog snellere bolides. Maar daar is in 2021 een einde aan gekomen met de budget cap. Het idee hierachter is dat het speelveld binnen de koningsklasse van de autosport eerlijker wordt, omdat teams nog maar een bepaald bedrag mogen uitgeven aan de ontwikkeling van de bolides. Hoe kijkt Adrian Newey, de topontwerper die binnenkort de overstap maakt naar Aston Martin, hier eigenlijk tegenaan?

"De budget cap... Er moet een manier zijn om de kosten voor de teams te beheersen. Of zeker het voordeel van meer geld uitgeven in de Formule 1, om er gewoon een wapenwedloop van te maken waar het team met het grootste budget wint. Daar ben ik het helemaal mee eens", zo vertelt Newey tegen Auto, Motor und Sport. "De budget cap is echter een ding met veel verborgen nadelen. Eén daarvan is dat het betekent dat de Formule 1 niet langer de best betaalde industrie is."

"Als we bijvoorbeeld bij Red Bull in het begin mensen kwijtraakten, was dat bijna altijd aan een ander F1-team. Nu verliezen we mensen aan techbedrijven, omdat die beter betalen. En we verliezen mensen aan WEC-teams, omdat die beter betalen. We hebben moeite om afgestudeerde mensen te krijgen, omdat de Formule 1 het zich niet meer kan veroorloven om de bestbetaalde industrie te zijn. Het heeft dus veel, laten we het zo zeggen, onverwachte gevolgen", zo doet Newey een boekje open over een verborgen 'Red Bull-straf'.

"Maar wat het wel betekent, is dat je nu in feite een engineersbudget hebt. Daardoor verdwijnt, in theorie, de angst om meer uit te geven. Op dat moment maak je de regels zeker vrijer in plaats van ze steeds beperkender te maken. Maar helaas is dat niet wat er gebeurt."

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Red Bull doorbreekt traditie met eerste meters nieuwe auto Verstappen