Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Newey schaart zich in illuster rijtje voorgangers met Red Bull RB17

De nieuw aangekondigde Red Bull RB17 moet in alle opzichten een grensverleggende auto worden. En dat streven lijkt Adrian Newey wel te zijn toevertrouwd. Het ontwerpbloed kroop waar het niet gaan kon, net zoals bij veel van zijn gelauwerde concullega's.

De beste en meest competitieve ingenieurs uit de automobielsector hebben zich altijd aangetrokken tot de Formule 1, dus is het misschien onvermijdelijk dat ze bij alle activiteiten tot het uiterste gaan, ook bij nevenprojecten zoals jacht- en wielerprojecten die een aantal F1-teams hebben omarmd. Hetzelfde geldt voor hun hypercarontwerpen: de beste geleerde lessen uit de Formule 1 worden toegepast op de meest begeerlijke personenauto's ter wereld. De legendarische raceautotechnicus Gian Paulo Dallara speelde een belangrijke rol bij het ontwerp van, wat door velen wordt beschouwd als de eerste supercar, de Lamborghini Miura met middenmotor uit 1965. In 1993 creëerden Brabham en McLaren F1-engineeringlegende Gordon Murray - met drie constructeurstitels en vijf wereldcoureurstitels op zijn naam - misschien wel de eerste hypercar: de McLaren F1, met bestuurdersplaats in het midden (met passagiersstoelen aan weerszijden). De Zuid-Afrikaan heeft die iconische bolide inmiddels doen opvolgen door de naam hem zelf vernoemde GMD T.50, die de hypercar-standaard een paar niveaus hoger tilt door een ventilator met grondeffect te integreren zoals bij de Brabham BT46B fancar. Murray's landgenoot Rory Byrne, wiens ontwerpen zeven coureurs- en constructeurstitels opleverden met Benetton en Ferrari en altijd met Michael Schumacher achter het stuur, droeg met zijn expertise bij aan het ontwerpen en ontwikkelen van de hybride 963pk sterke Ferrari LaFerrari (letterlijk DE Ferrari). De power unit direct is afgeleid van Formule 1-technologie.

Formule 1 als proeflaboratorium

Red Bull's topontwerper Adrian Newey, die auto's ontwierp voor zeven wereldkampioenen, had al lang ambities voor auto's op de weg - "Ik schets al auto's voor op de openbare weg sinds ik op de universiteit zat. Mijn eerste en belangrijkste passie is racen, maar ik heb altijd interesse gehad in straatlegale auto's", vertelde hij RacingNews365 vorige week. Hij vond een eerste uitlaatklep in de GranTurismo Red Bull 2010X1 conceptauto voor de beroemde videogame. Zijn ontwerpen mondden uit in de Aston Martin Valkyrie hypercar, een gezamenlijk RB/AM project dat zich momenteel in een vroeg stadium van levering aan klanten bevindt. Newey is echter van mening dat Valkyrie te veel werd beperkt door de dubbele noodzaak van legaliteit op de weg en comfort. Vandaar de RB17, die hij ontwierp om de bestuurders en hun passagiers de ultieme ervaringen voor circuitdagen te bieden, terwijl hij (relatief) eenvoudig te prepareren en te onderhouden is. In het ontwerp- en ontwikkelproces heeft Newey veel van de technische snufjes en innovaties op de auto toegepast die hebben geholpen niet minder dan tien F1-constructeurstitels te winnen voor onder andere Williams, McLaren en Red Bull Racing. De Formule 1 heeft daadwerkelijk het hypercar-ras verbeterd.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië