Max Verstappen komt altijd over als een zeer koele kikker. De Nederlander lijkt niet te bezwijken onder de druk en blijft doorgaans op de toppen van zijn kunnen presteren. Toch zag topontwerper Adrian Newey, die in 2025 Red Bull verruilt voor Aston Martin, één moment waarop Verstappen begon te wankelen. Het was in 2021, toen Verstappen om de titel streed met Lewis Hamilton en zijn voorsprong in het kampioenschap zag verdwijnen door de veelbesproken megaklapper in Silverstone.
"Misschien een beetje in 2021", stelt Newey in de High Performance-podcast. "Na (de crash op red.) Silverstone werd het heel intens tussen Lewis en Max. Ik denk dat Max sterke gevoelens had over het ongeluk op Silverstone. Uiteraard was hij de duidelijke kampioenschapsleider voor de Grand Prix van Groot-Brittannië en viel hij uit. Daarna werd hij ook nog eens door Valtteri Bottas geraakt in Hongarije. Dat was helemaal niet opzettelijk, maar Max scoorde maar een paar punten."
En die incidenten hadden invloed, zag Newey. "Hij ging van duidelijke kampioenschapsleider naar een situatie met meer druk en Mercedes slaagde er aan het einde van het seizoen in om veel meer snelheid uit de auto te halen. Het is altijd makkelijker om de jager in plaats van de prooi te zijn, dus Max begon wat druk te voelen. Hij had geluk dat hij geen straf kreeg voor zijn rijgedrag in Brazilië, want hij ging toen een beetje over de schreef. De incidenten in Saoedi-Arabië waren overigens niet zo duidelijk."
Newey wijst tot slot naar Sergio Perez, die aan het einde van het seizoen het tempo van Verstappen beter kon volgen. "Het is niet zo dat de teamgenoot beter wordt als hij er ineens dichter bij staat. Het was hetzelfde met Fernando Alonso en Felipe Massa in 2010. Ineens is het verschil kleiner, omdat de eerste coureur de druk voelt."
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!