Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Adrian Newey

Newey ziet 'verborgen F1-probleem': "Zo verliezen we juist mensen"

De Formule 1 besloot in 2021 de zogenaamde cost cap in te voeren. Deze regel moest ervoor zorgen dat het lastiger zou worden voor een F1-team om te domineren. Toch is het Red Bull dat onder de huidige regelgeving domineert als geen ander team dat ooit deed. Red Bull-kopstuk Adrian Newey heeft dan ook het gevoel dat de regel de sport juist afremt.

Verstappen Perez Japan
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen en Red Bull Racing domineren de Formule 1 sinds 2022 zoals geen ander F1-team dat eerder voor elkaar kreeg. De drievoudig wereldkampioen werkte de afgelopen jaren hard om te komen waar hij nu staat en ook in 2024 lijkt niemand de Nederlander te kunnen stoppen op weg richting een vierde wereldtitel. Ondanks de geweldige resultaten is men echter niet blind voor wat er om hen heen gebeurt. Zo laat topontwerper Adrian Newey weten dat de cost cap niet in het voordeel werkt van de sport.

In 2021 werd de cost cap ingevoerd om de dominantie van één team tegen te gaan en om kleinere teams meer kansen te geven om ook tot goede resultaten te komen. Tot nu toe lijkt de opzet van de regelgeving nog niet helemaal te zijn geslaagd.

"De cost cap zorgt ervoor dat wanneer je een goede start hebt, je een voordeel hebt met de ontwikkeling en andersom werkt het juist tegen je. Wanneer de basis niet goed is, werkt een cost cap eigenlijk juist in het nadeel. Het verborgen probleem van de cost cap is eigenlijk dat de F1 voorheen het hoogste haalbare was voor een engineer, zowel qua uitdaging als op financieel vlak. Daardoor was het voor teams ook mogelijk om de beste engineers van de universiteiten binnen te halen, iets wat nu niet meer het geval is. Iets waar we bij het opzetten van de cost cap denk ik allemaal niet over hebben nagedacht", aldus Newey in een exclusief interview met RacingNews365.

Beste aanbod

"Je ziet namelijk dat de cost cap door de sterke inflatie in de wereld, nu juist zorgt voor een slechtere concurrentiepositie voor de gehele F1-wereld, ook omdat de cost cap niet in verhouding meestijgt. Techbedrijven maken hier optimaal gebruik van, doordat zij veel meer budget hebben en daardoor dus een aantrekkelijker aanbod kunnen maken aan de potentiële topengineers. Daardoor zijn we nu in de Formule 1 niet meer in staat om de beste studenten aan de universiteiten binnen te halen, we kunnen ze namelijk niet meer de beste aanbieding geven", verduidelijkt de welbekende ontwerper zijn standpunt wat betreft de huidige opzet van de cost cap.

"We verliezen mensen aan andere sectoren en dat is niet goed voor de gehele industrie waarin we zitten. Het is nu zo dat we het echt moeten hebben van de passie van toekomstige engineers, want financieel kunnen we ze niet meer het beste aanbod aanbieden."

Voorlopig lijken er echter nog geen grote veranderingen te worden doorgevoerd aan de huidige opzet van de cost cap, al zullen de teams en de FIA wel in contact blijven over de huidige regelgeving. De regel lijkt namelijk wel te hebben bijgedragen aan de waarden van de verschillende F1-teams die de afgelopen jaren explosief zijn gestegen. Wellicht kunnen kleine wijzigingen aan de huidige regelgeving ervoor zorgen dat ook het aangekaarte probleem van Newey getackeld kan worden.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko weet het zeker: "Dan had Verstappen nooit gewonnen in Imola"